Leash Law - Dogface

Leash Law - Dogface

Label : Eyes Of Sound | Archiveer onder heavy / power metal

David : Met namen als Richard Christy en Wade Black in de gelederen waren mijn verwachtingen voor het debuut van het Amerikaanse Leash Law toch vrij hooggespannen. Verwachtingen die op 'Dogface' helaas niet volledig worden ingelost.

Grootste probleem bij Leash Law is het feit dat het er allemaal vrij voorspelbaar aan toegaat en het resultaat dan ook nogal fantasieloos overkomt, dit ondanks het prima spel van (bijna) alle muziekanten. Zo blijft Christy een geweldige drummer en is ook gitarist Rick Renstrom behoorlijk bezig maar valt de zang toch bij momenten tegen. Wade Black klinkt heel erg naar Halford (en misschien zelfs nog meer naar diens opvolger Tim Owens) en is best een goede zanger, maar overdrijft bij momenten een beetje met zijn extreem hoge gegil en vliegt dan ook geregeld uit de bocht hiermee. Een beetje gematigder zang was dan ook beter geweest want ik kan me voorstellen dat niet iedereen hier even enthousiast zal over zijn.

Ook de aankondiging dat Leash Law de eerste metal band is om een bepaald type mengpaneel te gebruiken in de productie (met een bijbehorend lijstje 'grote' namen als Janet Jackson en David Bowie als voorbeeld) had beter achterwege kunnen blijven. Het geluid is dan wel redelijk te noemen maar zeker ook niet meer dan dat. Toch zijn met name nummers als het catchy 'Hail To Blood' (minus het lullige gebruikt van een synthesizer ergens op de helft), 'Martial Law' en 'Hellhole' best wel te genieten na enkele doorlopen. Kortom 'Dogface' is geen slecht debuut maar jammer genoeg ook niet de gehoopte knaller.