It Came From Beneath - Clair-Obscur

It Came From Beneath - Clair-Obscur

Label : Send The Wood Music | Archiveer onder metalcore

Bart M. : Het uit Frankrijk afkomstige It Came From Beneath heeft na twee EP's en hun debuutplaat de tweede langspeler 'Clair-Obscur' uitgebracht en dat is een vrij indrukwekkend album geworden, zowel in volume als in variatie. Ik heb de metalcore lange tijd allemaal op één stapel geschoven en die heb ik links laten liggen en alhoewel ik dat nog steeds voor het grootste deel volhou ben ik, vooral via Lords Of Metal, ook genoeg bands tegengekomen die met kop en schouders boven het gemiddelde uitsteken. Dit doen ze met name door af te wijken van de norm binnen dit genre (want tja, dat vind ik gewoon echt heel saai) en door er andere stijlen mee te combineren.

It Came From Beneath laat op dit album horen dat ze geen genoegen nemen met het volgen van deze norm en alhoewel metalcore duidelijk de basis is van wat zij doen op 'Clair-Obscur' wordt de scheidslijn tussen dat genre en wat ze er aan toevoegen regelmatig vrij...obscuur. Death metal wordt heel genereus aan de mix toegevoegd, op een manier die ons hele goede dingen van beide werelden geeft. Overtuigende vocalen, blastbeats, snelle riffs, breakdowns, maar ook mooie, wat rustigere stukken. Het album begint met intro 'Ténèbres', een spookachtig en onheilspellende anderhalve minuut waardoor openingsnummer 'Decline' er met zijn strakke slagwerk en gitaarpartijen extra hard inhakt. Vanaf dat moment worden we meegenomen op een harde, luide en donkere reis waarop we veel negatieve stations passeren, ideaal voor de ontlading van opgekropte emoties. Op het hele album horen we een vol en organisch geluid en de muziek heeft een aantal fijne, verrassende wendingen die ons meevoeren naar gevoelige, bijna emotionele uithoeken van het geluid om vervolgens met bruut geweld weer teruggetrokken te worden naar de realiteit van dit sombere bestaan. En dat bedoel ik positief.