Bismut - Schwerpunkt

Bismut - Schwerpunkt

Label : Lay Bare Recordings | Archiveer onder stoner

Bart M. : Bismut is een uit Nijmegen afkomstig trio dat op instrumentale wijze verhalen vertelt. De band ontstond in 2016 uit een aantal intense jamsessies en heeft sindsdien een aardig solide live reputatie opgebouwd. Eerder al brachten zij het nummer 'Buntovnost' uit (zie de YouTube clip hieronder) waarvoor zij beelden gebruikten van een live show opgenomen in Doornroosje - ik kom hier zo op terug om het cirkeltje rond te maken. Afgelopen november brachten zij officieel debuutplaat 'Schwerpunkt' uit.

Het album bestaat uit vier erg interessante composities, allen van om en nabij de tien minuten. Die tijd wordt goed gebruikt door telkens te beginnen met een soort van opbouw. Ik zeg soort van omdat ik bij opbouw vaak denk aan post metal taferelen en dat is hier dus niet gaande. Integendeel, de nummers worden ingeluid door een ingetogen ritmesectie en schel luidende gitaarsolo's waarbij ik af en toe denk van: okay, kom maar op nu. En dat gebeurt dan ook. Soms duurt dat iets te lang, maar als het eenmaal zover is dan gaat het dak er af en worden we getrakteerd op heftige, intens lekkere gitaarpartijen, ondersteund door de ritmesectie die op die momenten stevig naar voren komt. Ook krijgen we te maken met zware, schuivende passages die zich allesvernietigend een weg banen door je geest. Zie het als een enorme, logge juggernaut die wat lompjes en langzaam toewerkt naar een bepaald punt en als het dat bereikt heeft doelgericht en keisnel afstevent op puur, sonisch genot.

'Schwerpunkt' is een album dat ik moeilijk vergelijkbaar vind met andere bands en albums, ik denk dat Bismut hier iets moois te pakken heeft door instrumentaal op een frisse, nieuwe manier te benaderen. Oh ja, om het cirkeltje rond te maken: in mei staan de heren wederom in Doornroosje als deel van de line-up van Sonic Whip 2019!