Venom - Storm The Gates

Venom - Storm The Gates

Label : Spinefarm | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Of u het nu voelt of niet, er ligt nogal wat druk op deze schijf van Venom. Het is inmiddels bekend dat oud gitarist Mantas samen met oud Venom zanger Demolition Man de afgelopen jaren behoorlijk aan de weg hebben getimmerd en vorig jaar augustus een album uitbrachten onder de naam Venom Inc. die je niet zonder meer kunt negeren. Daar zette dit Venom vorig jaar de EP ‘100 Miles To Hell’ tegenover en de eerlijkheid gebied te zeggen dat die bepaald geen verpletterende indruk wekte. De zeer beperkte promotie die er aan de schijf werd gegeven leek dan ook illustratief voor de koers die gevaren ging worden. Maar los van alle politiek, verwachtingen, voorkeuren en wat voor argumenten je ook in deze discussie kunt inbrengen, laten we gewoon blij zijn dat de twee voornaamste schrijvers van het legendarische Venom nog altijd actief zijn.

Dat gezegd hebbende, ‘Storm The Gates’(een citaat uit ‘At War With Satan’) is niet het album waarmee Cronos zichzelf weer terug aan de top gaat spelen. ‘Fallen Angels’ en ‘From The Very Depths’ waren meer dan uitstekende albums. En dat is nu eenmaal een trucje dat je niet zonder meer kunt blijven herhalen en dit ‘Storm The Gates’ is weliswaar een plezier om te luisteren, maar hij brengt niet veel bijzonders. Zeker niet als je hem afzet tegen de voormelde werken, inclusief die van Venom Inc.

De stem van Cronos is fantastisch, hij klinkt donker en gevaarlijk, als een oude heer van het duister. Zijn teksten verwijzen meer dan eens naar eerdere werken, wat natuurlijk ontzettend gaaf is. Drummer Danny “Dante” Needham is een uitstekend muzikant en het is eigenlijk gewoon prettig om een goede drummer onder de muziek te horen. Volgens de publieke berichten krijgt gitarist La Rage meer ruimte om zijn stempel op de band te drukken en ik weet niet of ik dat zo verstandig vind. Het is technisch een prima gitarist, maar de geest van Venom lijkt toch niet echt bezit van hem genomen te hebben. En op zich is het goed dat hij zijn eigen weg inslaat, maar het is denk ik verstandiger dat Cronos daar grip op blijft houden.

De productie is ook anders. Dat kan betekenen dat Cronos iets nieuws is gaan proberen, of dat hij niet in staat is zijn eerdere kunstje te herhalen. Als we het op het eerste houden, dan moet ik zeggen dat ik de keuzes niet zo heel goed begrijp. Maar het belangrijkste aspect is de muziek. En dan moet je toch concluderen dat de nummers van de EP van vorig jaar de hoogtepunten van dit album zijn. En daarbij zijn dus de gitaarpartijen niet spannend genoeg en de zanglijnen te voorspelbaar en generiek. Ik ben blij voor de fans dat Cronos nog volop bezig is, maar er moet wel iets gebeuren om zijn status niet weg te laten glijden. Maar nogmaals, respect voor het feit dat hij van de gebaande paden af durft te stappen, dit keer pakte het niet zo goed uit, de volgende keer kan het daardoor zomaar heel bijzonder worden.