Unearth - Extinction(s)

Unearth - Extinction(s)

Label : Century Media | Archiveer onder metalcore

Patrick : Daar waar namen als As I Lay Dying, August Burns Red, Killswitch Engage en Parkway Drive bekend staan als grootheden onder de (moderne) metalcore bands, is Unearth toch altijd een beetje een ondergeschoven kindje gebleven. Op zich verbazingwekkend want tracks bijvoorbeeld ‘This Glorious Nightmare’, ‘Giles’, ‘Zombie Autopilot’ en ‘My Will Be Done’ zijn overtuigend en het album ‘The Oncoming Storm’ (2004) mag gerust als een metalcore klassieker worden bestempeld. De erkenning zoals bijvoorbeeld bovenstaande bands wel ten deel viel, bleef bij Unearth uit. Is het wellicht het feit dat (veel van) de muziek van Unearth zo extreem consistent (zo je wilt; voorspelbaar) is? Liefhebbers weten wat ze te wachten staat, haters weten waarom ze het moeten vermijden. Waar andere acts een radiovriendelijker geluid tevoorschijn haalde (All That Remains), laat Unearth daar geen ruimte voor en borduurt het viertal stug verder op de in ingeslagen weg.

Betekent dit dan ook dat je waarschijnlijk al weet wat je te wachten staat voordat je het nieuwe album ‘Extinction(s)’ überhaupt al beluisterd hebt? Het antwoord laat zich raden … ja! Tracks als ‘Dust’ en ‘Cultivation Of Infection’ zijn een prachtige blauwdruk van wat Unearth te bieden heeft. Muzikaal weet je dus wat je te wachten staat, de vocalen komen echter iets anders door dan voorheen. Toen ik het album voor het eerst hoorde, dacht ik even dat de band een nieuwe zanger in huis had gehaald, maar wellicht dat zanger Trevor Phipps na al die jaren voor een iets andere aanpak heeft gekozen. De vocalen, die me nu soms wat aan Matt Heafy (Trivium) doen denken; zijn zeker niet slecht, maar ik ben ze wat rauwer, minder dynamisch gewend. Of dat een plus- of minpunt is moet je zelf maar even beoordelen.

Als je Unearth nooit wat gevonden hebt, gaat dit nieuwe ‘Extinction(s)’ daar zeker geen verandering in brengen. Daarentegen: heb je het vijftal uit Boston altijd al omarmt, dan zal ook dit nieuwe album je geen moment teleurstellen.