Sechem - Disputes With My Ba

Sechem - Disputes With My Ba

Label : Atcys Records | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Niet alleen Silent Stream Of Godless Elegy heeft deze maand Yossi Sassi (ex-Orphaned Land) als gastmuzikant op ‘bouzoukitara’ en producer, ook bij de Spaanse band Sechem is dat het geval. Zij spelen folk metal met oriëntaalse invloeden. Het Oude Egypte is daarbij de voornaamste inspiratiebron en op het debuutalbum ‘Disputes With My Ba’ maken zij een goede beurt.

De band grijpt naar alle subgenres van metal om dan toch als grootste gemene deler de oriëntaalse folk muziek te integreren in vrij stevige metal met vrouwelijke zang van Ikena en enkele welgeplaatste grunts van bassist Santi Urruela. In de openingssong ‘In Search Of Immortality’ zorgt dit alvast voor een explosieve cocktail die we kunnen smaken. De puur oosterse klanken worden voorzien van bijzonder vette riffs, een fluitje dwarrelt erdoorheen en de zang van Ikena is laag, beheerst en verhalend. Incidentele grunts geven de bonkende riffs meer elan, vurige gitaarsolo’s heersen en op het einde wordt het warempel atmosferisch. Dit langste nummer is dan ook één van de hoogtepunten van de plaat. Hetzelfde – vette riffs, enige wel dan niet authentieke folk instrumenten en de wisselwerking tussen vrouwelijke en mannelijke (roepende) zang - speelt zich af in ‘Mummify Me’. In ‘Bird In A Cage’ zijn er zelfs enige jazz melodieën, maar het volgende hoogtepunt is het op pittige power metal geënte ‘An Epic Journey To Yam’ waarin Yossi Sassi een mooie bijdrage levert. Flitsende en vurige gitaarsolo’s hier, stoere mannenkoren in het opzwepende refrein en tenslotte in galop naar wat oosterse verfijning. De volgende songs zijn ook verdienstelijk – met enige mannelijke grunts om de kalme vrouwelijke zang meer vuur te geven – maar imponeren minder, tot ‘The Shipwrecked Sailor’ weer meer luisterplezier biedt. ‘Rusty Nail’ kan met zijn stoner vurigheid mogelijk live ook aanslaan en na het piano intermezzo ‘Waltz Of The Three Fates’ is er nog ‘The Doomed Prince’ met verhalende vrouwelijke zang, snelle riffs plus fluitjes en oosterse klanken. Zelfde recept. Niet slecht voor een debuut alvast.