Mourning Sign - Contra Mundum

Mourning Sign - Contra Mundum

Label : Orchestrated Misery Recordings | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : De Zweedse melodieuze death metal band Mourning Sign werd in 1992 opgericht in het kleine Zweedse stadje Hallstahammer. In 1994 werd het een zelfgetiteld debuut album uitgebracht, gevolgd door het tweede album ‘Multiverse’ in 1996 waarna de band in 1997 een stille dood stierf. In 2016, bijna twintig jaar nadat de bandleden de band ten grave hadden gedragen, werd het lijk weer opgegraven door de originele bandleden Kari Kainulainen (gitaar/zang), Petri Aho (gitaar) en Thomas Gardh (bas). Eind vorig jaar verscheen er het eerste nieuwe materiaal in de vorm van de singles ‘Nest of Vipers’ en ‘Homage To A Dying World’ en op basis daarvan werd de band getekend door het Amerikaanse label Orchestrated Misery Records.

‘Contra Mundum’ (wat Latijns is voor ‘tegen de wereld’ is de titel van het derde studio album van Mourning Sign, het eerste album in twee decennia. Mourning Sign had altijd al wat progressieve invloeden in hun melodieuze death metal en dat is anno 2018 niet anders. Progressieve en melodieuze death metal zijn de trademarks van Mourning Sign, met speelse melodieën en melodieus gitaarwerk van Kainulainen en Aho die hier en daar ondersteund worden door duistere keyboard partijen. De zang van Kainulainen is rauw, en meestal maakt hij gebruik van deathgrunts, maar ook heldere zang zul je horen in bijvoorbeeld ‘Nest of Vipers’ en koorzang in een nummer als ‘Sights of Woe’. De tien nummers op ‘Contra Mundum’ zijn zonder meer aangename melodieuze death metal songs, maar de productie van het album is niet het sterkste punt van deze release, want de songs klinken als veredelde demo opnames.