Silent Stream Of Godless Elegy - Smutnice

Label : Redblack | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Al sinds de jaren negentig heeft Silent Stream Of Godless Elegy zich opgewerkt tot zeer gewaardeerde band in de Tsjechische metalscène. Albums als ‘Iron’ (1996) en ‘Behind The Shadows’ (1998) offreerden ons uitstekende doom/death metal met viool. Op latere albums hebben zij hun muziek verder ontwikkeld door toevoeging van invloeden uit de Moravische folklore, waarbij het doomelement meer en meer werd omgebogen tot de droevigheid en melancholie uit Moravische ballades. Het is alweer geleden sinds 2011 dat de veelkoppige band nieuw werk uitbracht, maar nu is de opvolger van ’Návaz’ klaar om wereldwijd uitgebracht te worden.

De titel ‘Smutnice’ betekent zoveel als een gedicht over droefheid of ‘iemand die verdriet veroorzaakt’ en de muzikale inkleuring heeft dan ook een vrij ingetogen en sereen karakter. Zonder echter te verdrinken in neerslachtigheid, want het huidige SSOGE heeft ook een zekere lichtvoetigheid. Net als zijn voorganger is ‘Smutnice’ opgenomen door Roland Grapow (Masterplan, ex-Helloween) in zijn Slowaakse Grapow studio, maar ditmaal was multitalent Yossi Sassi (ex-Orphaned Land) producer. Als gast speelt hij ook heel wat instrumenten. De band bestaat nu buiten oudgedienden Radek (gitaar, componist) en zangeres/tekstschrijfster Hana, zanger Pavel en trouwe cellist Michal uit een nieuwe ritmesectie en een jonge violiste. Ook erg belangrijk in de muziek zijn de heldere klanken van dulcimer, welke wat doen denken aan harp of luit. SSOGE is door het gebruik van authentieke instrumenten een band met een heel eigen geluid. Mooie heldere klanken, cello en drums openen het eerste nummer, terwijl de grunts van Pavel en de zuivere zang van Hana telkens afgewisseld worden. Men zingt ook samen, soms is Pavel’s zang dan clean. En we horen een knappe gitaarsolo.

‘Kdo Z Nas Je Vic’ is snel en druk. De heftige basis wordt gesublimeerd door weemoedige cello en viool plus Slavische zang. Het eerbiedwaardige ‘Synečku’ wordt gedragen door serene vrouwenzang, dulcimer en strijkers. Het is vereeuwigd in een prachtige videoclip. ‘Ptakoprav’ is een lang, slepend nummer waarin dulcimer en strijkers centraal staan. De vrouwelijke zang is verhalend, de mannenzang clean met mysterieus gefluister naar het einde toe. Erg weemoedig is het laag gezongen ‘Malovĕrna’, zelfs al duiken er even harde riffs op en heeft bas een prominente rol. Op dit album is heel wat samenzang en koren te horen. Een goed voorbeeld daarvan is het bijzonder etnisch klinkende ‘Za Nevĕstou’. De toon van ‘Tichy Zpĕv’ is kalm met zuivere zangpartijen en afsluiter ‘Bezbřeži’ is zelfs breekbaar met pas op het laatste drums en gitaar. Het album trekt het geluid van de band nog meer open naar weemoedige folkmuziek met amper grunt en heftige momenten, maar ze vertonen wel een authenticiteit die hen uniek maakt. En dat doen ze prima!