Lovebites - Clockwork Immortality

Lovebites - Clockwork Immortality

Label : Arising Empire | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : Lovebites is een power metal groep uit Japan, en alleen al om die reden sloeg de angst me om het hart. Want als er één land is waar ze afgezaagde bagger kunnen ophemelen als Grammy-waardig is het wel Japan. Toch heeft Lovebites heel wat meer om het lijf dan een popsensatie als Babymetal en doet meer aan een band als Balflare denken. Mary’s Blood komt ook op, maar meer omdat Lovebites ook een volledig vrouwelijke groep is. De groep speelt de über-cliché power metal zoals die in Japan populair is, maar doet dit wel op niveau!

Met ‘Addicted’ opent het album met een stuk op de akoestische gitaar, wat direct doorknalt in een stevige power metal anthem die meer naar de Europese variant van het genre leunt dan naar het typisch Japanse ADHD geluid. De stem van Asami klinkt licht en prettig en het gitaarwerk is heerlijk. Qua soleerwerk moest ik denken aan de nieuwe Italiaanse sensatie Frozen Crown. Op ‘Pledge Of The Saviour’ en vooral de daaropvolgende video single ‘Rising’ krijgt het album meer de Japanse touch, terwijl er niet op de stevigheid van de gitaren wordt ingeleverd. De rest van het album is vooral meer van hetzelfde. Geen slechte zaak, want alhoewel we hier weinig nieuws onder de Oosterse zon vinden klinkt het allemaal als een Wadokei, een Japanse klok dus. Een nummer verdient nog bijzondere notie en dat is ‘Epilogue’, niet geheel verrassend de afsluiter van het album. Het is een prachtige ballad met gevoelige vocalen. Misschien een beetje kazig, maar het blijft Japan! En heb ik het fantastische artwork al benoemd? Van dezelfde auteurs als het artwork van Helloween pumpkins united.

Ik kende de band compleet niet, maar reken maar dat ik ze in de gaten ga houden. Een hype is natuurlijk makkelijk gemaakt met een vrouwelijke band, maar in deze band schuilt voldoende potentie voor een definitievere doorbraak. Lekkere stevige power metal die het beste van de Europese en de Japanse stijl combineert. Ik kijk uit naar meer!