Obscenity - Summoning The Circle

Obscenity - Summoning The Circle

Label : Apostasy Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Ramon : Het Duitse Obscenity viert volgend jaar haar 30e verjaardag en trakteert nu al op een nieuw album. Daarmee staat de teller op tien volledige albums. Na de vorige plaat werd de band gedwongen op zoek te gaan naar een nieuwe zanger, die gevonden werd in Manuel Siewert, die je zou kunnen kennen van December Flower en naar een nieuwe bassist. Die laatste taak rust nu op de schouders van David Speckmann, voor zover ik kan beoordelen geen familie van die andere bassende Speckmann. Wat wel hetzelfde is gebleven, is de samenwerking met Jörg Üken in Soundlogde Studios.

Het wisselen van zanger kan een enorme impact op de band hebben. Overigens kan het toetreden tot een andere band ook invloed op de zangstijl van de betreffende microfonist hebben. De oldschool death metal van de band komt sterk en helder over. Laat dat maar aan Üken over. De nummers grossieren in voorspelbaarheid, wat overigens geen klacht is, aangezien ze gewoon een goed gevoel hebben van wat de muziek van ze vraagt. De zang is dan ook een perfect cliché, zoals je het bij een band als deze, met veel dreiging en rollende ritmes wil hebben. Daar hoort een logge, dreigende zanger bij. Voeg aan deze beschrijving wat fanatieke passages en een behoorlijk dosis catchy riffs en frivole solo’s toe en je beeld is wel duidelijk. Deze gasten spelen niet oldschool omdat ze niet meer in huis hebben, maar omdat ze het gewoon echt heel gaaf vinden, dat hoor je aan alles. Nogmaals, de factor verrassing is erg laag, maar het is een prima te behappen werk geworden. Ik vermaak me eigenlijk elk moment wel.