Mayhem - Grand Declaration Of War

Mayhem - Grand Declaration Of War

Label : Season Of Mist | Archiveer onder black metal

Release type: Re-release

Roel de Haan : Mayhem's 'Grand Declaration Of War' is een speciaal album voor mij. Het was dit specifieke album dat een fan van mij maakte van de beruchte black metal-groep, en niet van het legendarische album 'De Mysteriis Dom Sathanas'. Eigenlijk is het alleen maar vanwege mijn waardering voor 'Grand Declaration Of War' dat mijn interesse voor hun vorige werken begon te groeien. 'Grand Declaration Of War' is een album dat de fanbase van Mayhem zelfs tot op de dag van vandaag verdeelt. Om vele redenen. Het was hun eerste volledige album na de dood van Euronymous. Het album was duidelijk anders in stijl, song-writing en vooral: productie. En precies dit wordt aangepakt door deze nieuwe geremasterde versie van het album.

Het originele geluid was vlijmscherp, helder en de drums klonken erg synthetisch. En goed, dat is omdat ze ook daadwerkelijk synthetisch waren. In tegenstelling tot veel van de tegenstanders van het album, heb ik echter altijd het gevoel gehad dat de drumsound de sfeer heeft gecreëerd waarnaar ze duidelijk streefden. Koud, berekend, futuristisch en militant. Het album was ook gefragmenteerd zonder duidelijke structuren in de nummers. De riffs waren vaak meer vlagen dan echte riffs en de vocale stijl van Maniac in de vorm van proclamaties was iets dat velen niet konden waarderen. En om het nog erger te maken: het bevatte een triphop-achtig nummer in de vorm van 'A Bloodsword And A Colder Sun pt2'!

Dus het album was duidelijk iets anders in die tijd en voorbestemd om het slachtoffer te worden van een verkeerd begrip. En dat is echt jammer, want voor mij was 'Grand Declaration Of War' een gewaagde stap en toonde een opmerkelijke visie van een band die schijnbaar gevangen zat in een web van nostalgische verwachtingen. Op deze manier en ook stilistisch kan het album worden geplaatst in de gelederen van Satyricon's 'Rebel Extravaganza' en Thorns’ titelloze album.

Juist. Hoe zit het met de geremasterde versie dan? Nou, veel dingen zijn hetzelfde gebleven. Ik bedoel: het heeft nog steeds de proclamaties van Maniac, het is nog steeds gefragmenteerd en klinkt nog steeds niet als 'De Mysteriis Dom Sathanas' en heeft nog steeds dat triphop-nummer. Het geluid van de drums is echter sterk veranderd, elke noot is zorgvuldig vervangen door een natuurlijker geluid. Een voor een. De gitaren zijn opgepompt en de bas is meer naar voren gebracht en heeft soms een vervorming meegekregen. Als je enige probleem met het originele album een steriele en koude productie was, dan is deze geremasterde versie absoluut iets dat je wilt beluisteren. Ik denk echter dat de meeste mensen meer intrinsieke problemen hebben met dit album. En precies die problemen kunnen niet worden opgelost door het geluid te veranderen. Voor mij lijkt deze remastering de originele intenties en doelen van het album te negeren, en gaan het geluid en het karakter van het album niet meer hand in hand. Dus ik geef de voorkeur aan het origineel. Maar er is één ding dat de geremasterde versie zeker deelt met het origineel is een verdeeldheid zaaiende aard, alleen nu waarschijnlijk bij liefhebbers van het album onderling.

Meer informatie