Level Fields - 1104

Level Fields - 1104

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Henk : Level Fields is een Amerikaans-Duitse band die met ‘1104’ hun debuutalbum uitbrengt. Acht nummers heeft de band opgenomen die bij elkaar net iets meer dan drie kwartier duren. De bandleden zijn geen beginners want eerder verdienden ze hun sporen in bands als Seven Witches, Watchtower, Poverty’s No Crime en Bleeding. Op dit album kiest de band voor een stijl die ergens het midden houdt tussen doom en US heavy metal met toch ook wel wat moderne invloeden. Zanger Alan Tecchio heeft een behoorlijk aanwezig stemgeluid met een zeer groot bereik. Zo schiet hij van laag naar hoog in een paar woorden. Na een paar luisterbeurten ben ik dat pas gaan waarderen.

Door het overwegende trage tempo van de nummers lijkt in eerste instantie alles een beetje op elkaar maar niets is minder waar. ‘Get Over It’ is een interessante song door de versnelling midden in het nummer waarbij plots een Doors-achtig orgeltje opduikt. Het langste stuk, ‘Growing Old’ gaat van ingetogen naar superheavy en weer terug en kent een fraai atmosferisch stuk na een minuut of zes. Het korte ‘ReMarquezable’ is de vreemde eend in de bijt door het plotselinge hoge tempo en na slechts twee minuten en een beetje is het alweer om. Dit terwijl de andere nummers allemaal veel langer zijn. Het afsluitende ‘Extra 1104’ is het hoogtepunt van de plaat door de fraaie opbouw en de thrash elementen die erin verwerkt zitten. Een verassende plaat van Level Fields die doet verlangen naar meer. Iets meer verschil in tempo zou een volgend album wellicht nog beter maken.