JT Ripper - Gathering Of The Insane

JT Ripper - Gathering Of The Insane

Label : I Hate | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Drie jaar na het debuut, ‘Depraved Echoes and Terrifying Horrors’, slaat het Duitse JT Ripper keihard toe met de tweede langspeler. Ben je een voorstander van vernieuwing, originaliteit en dat soort zaken, hou dan onmiddellijk op met lezen en ga in een hoekje zitten klagen. Hou je echter van ouderwetse, no-nonsense death/thrash metal, nou ja… dan kun je ook onmiddellijk ophouden met lezen en ‘Gathering Of The Insane’ gaan aanschaffen.

Als je bekend bent met debuut van dit trio dan weet je dat de band zich op dezelfde paden begeeft als collegae zoals Pentacle, Hellish Crossfire, Nocturnal Witch, Nocturnal Graves, Desaster en talloze soortgelijke acts. Op ‘Gathering Of The Insane’ gaat men gelukkig op dezelfde voet verder en komt wederom met een op Possessed-gebaseerde brok pure metal. Het is echter ook duidelijk hoorbaar dat de heren op alle fronten sterker zijn geworden. Uiteraard hoef je ook hier, zoals gezegd, geen greintje originaliteit, vernieuwing of een eigen smoel te verwachten, maar storend is dat geen seconde. Alle tien tracks waarmee we hier gebombardeerd worden zijn sterke composities en zitten traditiegetrouw bomvol pakkende riffs, zwartgallige melodieën en opgefokte vocalen die je uitnodigen om je innerlijke woede en frustratie weg te headbangen en je luchtgitaar te mishandelen. Het gros van het materiaal is behoorlijk uptempo en de heren razen er lekker op los. Gelukkig is het geheel voorzien van de nodige afwisseling – o.a. meer punk-invoelden in vergelijking met het debuut – waardoor de boel niet inzakt of verveelt. De agressie en de intensiteit blijft echter constant intact gehouden en een rustpuntje wordt je simpelweg niet gegund. En zo hoor ik dat graag.

Wat ik in het algemeen knap vind is dat, in tegenstelling tot de meeste collegae, de nummers niet teveel op elkaar lijken en hun eigen karakter hebben, wat in dit genre tegenwoordig een prestatie op zich is. Bovendien wordt het geheel prima en hoogst enthousiast uitgevoerd. Wat dan nog dat het niet origineel is? Alles bij elkaar heeft JT Ripper meer te bieden dan tientallen moderne death en thrash bands bij elkaar. Als fan van het genre en bovengenoemde acts en co. kun je deze plaat zoals gezegd gerust in huis halen en je een portie agressie rijker maken.