Wolcensmen - Songs From The Fyrgen

Wolcensmen - Songs From The Fyrgen

Label : Indie Recordings | Archiveer onder pagan / folk metal

Vera : Heidense folk doemt op vanuit het mistige Engeland. Nog voor Dan Capp het grootse Winterfylleth vervoegde, was hij al sinds de jaren negentig bezig met het schrijven van akoestische songs, geënt op folklore en neoklassieke elementen, diep geworteld in Scandinavische geluiden. Spirituele filosofieën en het scheppen van een bepaalde atmosfeer waren daarbij belangrijk.

Daarin is Capp aardig gelukt op het debuutalbum ‘Songs From The Fyrgen’. Het is een album dat gemaakt is om van te genieten bij het knapperend haardvuur. Wanneer alles duister en stil is nadat de mensheid tot rust gekomen is op deze planeet, dan breekt het moment aan om deze akoestische neofolk – zoals Prophecy Productions die ook meermaals aangeboden heeft – te laten doorsijpelen in je geest. De heldere gitaarklanken van ‘Withershins’ zijn traag en bedachtzaam. Enige onbestemde gezangen weerklinken, maar er waait ook een gure wind die begeleid wordt door cello en piano. Misschien wel het mooiste nummer van dit album is ‘The Fyre-Bough’: een meeslepende melodie op akoestische gitaar, serene zuivere zang van Dan, heel weemoedig aangezet met cello. In ‘Sunne’ weerklinkt ook samenzang. Dit akoestische album wordt ook verrijkt door zwevende synthesizers en de bijdrage van Grimrik is te horen in ‘Hoofes Upon The Shymmeringe Path’ en vooral in het zwevend uitdijende ‘’Neath A Wreath Of Firs’ dat tien minuten duurt en je meeneemt naar uitgestrekte natuurgebieden. Ondanks het feit dat dit een akoestisch album is, biedt het veel afwisseling. Zoals fluit van gastmuzikant Jake Rogers in ‘Snowfall’ (hij is ook te horen in andere songs), even later een traditional die hier geïnterpreteerd wordt in ‘The Mon o’ Micht’ en veel piano in ‘The Bekens Are Aliht’, om dan nog even strijkers toe te voegen in het afsluitende ‘Yeminge’. Alles met serene, zuivere zang van Dan Capp. Ingetogen pracht om van te genieten in je luie zetel met een goed glas wijn.

Oorspronkelijk werd ‘Songs From The Fyrgen’ op kleine schaal uitgebracht in november 2016 en na zes maanden was het kleinood uitverkocht. In 2017 ontdekte Indie Recordings deze parel en zij brengen de plaat nu uit met betere distributie. Het album is opnieuw gemixt en gemastered en wordt geleverd met een bonus disc vol nieuwe songs, waaronder een cover van de Bathory song ‘Man Of Iron’. Perfect om de koude winteravonden gezellig door te komen.