Seven Thorns - Symphony Of Shadows

Seven Thorns - Symphony Of Shadows

Label : Mighty Music | Archiveer onder heavy / power metal

Jori : ‘Symphony Of Shadows’ is album nummer vier van het Deense Seven Thorns en is er nu vijf jaar na voorganger en album nummer drie, wat voor het gemak de titel ’II’ had. Je moet het ze vergeven, want ik ben door alle line-up wisselingen bij deze band de tel ook een beetje kwijt. Voor Björn, zanger nummer zoveel, en ook voor bassist Mads is dit het eerste album wat ze bij de band maken, wat ook gelijk de lange intermezzo sinds het vorige album verklaart. Gelukkig kunnen deze vijf heren een stuk beter muziek maken dan dat ze kunnen tellen. Ingewijden kennen Seven Thorns als een prima power metal band Duitse stijl.

Het album opent erg goed met het spannende ‘Evil Within’. Een sterke instrumentale intro maakt plaats voor een onheilspellende gitaarriff, waarna we al snel de uitstekende power metal stem van Björn mogen horen. Bij ‘Black Forest’ begint het duidelijk te worden dat ‘Symphony Of Shadows’ een duidelijk progressiever karakter heeft gekregen dan de eerdere albums, waarop veel meer rechttoe rechtaan power metal te horen was. ‘Ethereal’ bevestigt die ontdekking, en ik ben erg te spreken over deze verandering van richting. De muziek heeft veel diepgang en komt nu echt voorbij de standaard power metal clichés. ‘Beneath A Crescent Moon’ heeft een Oosters sfeertje en bij ‘Castaway’ moest ik aan Symphony X denken. ‘Last Goodbye’ is meer hoe we Seven Thorns nog kennen. ‘Virtual Supremacy’ is de vreemde eend in de bijt, veel harder en muzikaal directer dan je van de band zou verwachten. Het afsluitende titelnummer heeft weer die Symphony X touch en tikt in zeven minuten aan veel elementen die Seven Thorns al jaren tekenen evenals het nieuwe progressieve karakter. Een waardige afsluiter van een prima comeback album.

Hopelijk weet het enige overgeblevene bandlid van het eerste uur, drummer Lars, de line-up van “zijn” band nu eindelijk eens stabiel te houden. Vooral qua zangers is het één groot komen en gaan geweest waardoor zowat ieder album een andere zanger heeft gehad. Dit staat doorbraak op een wat grotere schaal natuurlijk behoorlijk in de weg en dat is jammer, want de potentie is er zeker.