Hammerfall - Legacy Of Kings - 20 Year Anniversary Edition

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Jori : Twintig jaren tijdreizen en we bevinden ons in het jaar 1998. Een verzuipende Leonardo DiCaprio verbreekt voor het eerst de magische grens van een miljard dollar filmomzet, een stel nerds in de VS richten een bedrijfje op met de naam Google, en in Zweden zit een heavy metal band gebogen onder flinke prestatiedruk. Want hoe gaat Hammerfall in vredesnaam het debuut ‘Glory To The Brave’ overtreffen? Nuclear Blast had verwachtingen in eeh, in ieder geval geen euro’s, en ook de explosief gegroeide fanschare was razend benieuwd waarmee hun templars mee zouden komen. Niet zwichtend onder al die druk bracht Hammerfall ‘Legacy Of Kings’ uit.

Twintig jaar later hoef ik niemand meer te vertellen dat dit album direct een klassieker werd in de Zweedse metalgeschiedenis. Aan het begin van het album werd de luisteraar gepakt met het opzwepende ‘Heeding The Call’ en het stoere ‘Let The Hammer Fall’. Via het vrolijke ‘Dreamland’, ballad ‘Remember Yesterday’ en het mysterieuze ‘At The End Of The Rainbow’ werd je vervolgens door een stroom klassiekers in wording geleid. Met ‘Back To Back’ ook nog een geniaal “verpowermetalde” cover en uiteraard was ‘Stronger Than All’ ook een bruut gave meezinger. Met ‘Legacy Of Kings’ wist Hammerfall eigenhandig de toen wat uitgebluste classic heavy metal scene nieuwe leven in te blazen. Ze braken hiermee de weg vrij voor een heel legioen bands uit de 21e eeuw die misschien nooit bestaan hadden als het niet voor Hammerfall en ‘Legacy Of Kings’ was. Een hele generatie metalheads waaronder ondergetekende groeide op met deze band en dit album. Tijd voor een eerbetoon aan dit stuk geschiedenis, zo dachten ook de band en Nuclear Blast.

‘Legacy Of Kings - 20 Year Anniversary’ bevat als eerst natuurlijk het complete album, met een geluidstechnische oppepper. Vooral de bas en de gitaren klinken nu een stuk voller en zwaarder, naar de moderne maatstaven waar ook de nieuwe Hammerfall albums aan voldoen. En verdomme wat een monsterlijk gaaf album is dit toch! Voor ik het weet zit ik mijn buren te irriteren door vrolijk mee te zingen met ‘Heeding The Call’ en de rest van het album. Na het originele werk vinden we op een bonus cd wat verzameld werk, de covers van ‘I Want Out’ en ‘Man Of The Silver Mountain’, een live medley van ‘Legacy Of Kings’ werk en nog vijf hele live uitvoeringen van ditzelfde album, en nog zes demo’s voor het album. Maar de kers op de taart staat op weer een ander rond schijfje. De bonus DVD bevat verschillende stukjes van de oudere ‘First Crusade’ en ‘Templar Renegade Crusade’ uitgaves, maar ook oeroud live videomateriaal van verschillende nummers van ‘Legacy Of Kings’ maar ook ‘Glory To The Brave’. Ook is er een nageltje nieuw drie kwartier durend interview met bandleden en oud-bandleden over de tijd rond ‘Legacy Of Kings’.

Hoewel ik altijd mijn reserves heb over een tweede keer geld betalen voor hetzelfde album, zal ‘Legacy Of Kings - 20 Year Anniversary’ zeker waar voor je geld blijken te zijn. Het legendarische album met eigentijdse geluidskwaliteit en een hoop extra’s. Als je het origineel nog niet hebt, is er nu geen enkel excuus meer om niet tot aanschaf over te gaan. ‘Legacy Of Kings’ was Hammerfall op zijn best en is inmiddels een stuk muziekgeschiedenis wat bij geen enkele heavy of power metal liefhebber in de kast zou mogen ontbreken.

Meer informatie