Eternal Dream - Daementia

Eternal Dream - Daementia

Label : Pride And Joy | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Toen in 2012 het debuutalbum ‘The Fall Of Salanthine’ van de Spaanse female fronted power metal formatie Eternal Dream op de markt verscheen gaf ik aan dat het, gezien de hoge kwaliteit van het geboden song materiaal, voor mij onbegrijpelijk was dat er geen platenmaatschappij te vinden was die deze plaat wilde uitbrengen. Nu, zo’n zes jaar later, heeft men dan onderdak gevonden bij het Duitse label Pride & Joy Records en is het tijd voor opvolger ‘Daementia’. In de tussenliggende periode heeft Eternal Dream nog wel een tweetal EPs uitgebracht in de vorm van ‘Reign Of The Skies’ (uit 2014) en ‘Inner Strength’ (uit 2017), maar dat waren slechts zoethoudertjes totdat deze ‘Daementia’ dan uiteindelijk voor het grote publiek beschikbaar was.

Natuurlijk is de grote verrassing waar ‘The Fall Of Salanthine’ voor zorgde er nu wel een beetje vanaf, maar dat neemt niet weg dat Eternal Dream nog steeds garant staat voor kwalitatief hoogwaardige power metal, die de liefhebbers van dat genre zeker zal aanspreken. Grootste pluspunten op ‘Daementia’ zijn het volwassen en goed uitgewerkte song materiaal, de ijzersterke riffs van gitaristen Jose Gil en Alejando Rodríguez en de heerlijke sopraanzang van zangeres Ana Moronta, die ook op dit album weer fantastisch op dreef is. Dat zorgt ervoor dat nummers zoals ‘Anxiety’, ‘Wrath’, ‘Amnesia’ en ‘Reverie’ om er maar een paar te noemen lekker wegluisteren en eigenlijk geldt dat voor het gehele album. De productie van Dani G laat alles lekker uit je speakers knallen en dat komt het luisterplezier alleen maar ten goede. Het heeft een tijdje geduurd voordat Eternal Dream met deze opvolger kwam, maar het is dan ook wel de moeite van het wachten waard geweest. Vanwege het bij tijd en wijlen wat complexe karakter van de nummers zal het enige luisterbeurten vergen alvorens de ware schoonheid van het materiaal echt naar voren komt, maar zeker dan blijkt dat ‘Daementia’ wederom een prima album is geworden!