Zapruder - Zapruder

Zapruder - Zapruder

Label : Apathia Records | Archiveer onder different metal

Berto : Zapruder is een Franse band die sinds 2010 actief is en nu hun derde album uitbrengt, simpelweg getiteld ‘Zapruder’. De band speelt volgens de officiële lezing hardcore, maar het is eigenlijk een mengelmoes van diverse stijlen, waardoor het moeilijk is er een helder label op te plakken. Regelmatig komt er bijvoorbeeld een saxofoon voorbij, ‘Leaving Montreal’ zit er zelfs vol mee en dit geeft maar weer aan dat Zapruder een band is voor de liefhebber en de meer avontuurlijke luisteraar.

Hoewel moeilijk te plaatsen, zijn er wel enkele vaste elementen in de sound van de band die iedere liefhebber van stevige muziek zal omarmen. De gitaarsound is lekker vet en hard in de mix geplaatst en samen met de krachtige, ietwat rauwe stem van de zanger zijn dit wel dingen waar je houvast aan hebt tijdens het luisteren. Natuurlijk zijn er meerdere luisterbeurten nodig om de muziek geheel te doorgronden, maar dat geldt voor alle betere muziek. Zapruder is die extra tijd ook waard, want de nummers klinken soms misschien chaotisch, maar ze zijn het eigenlijk nooit, als je begrijpt wat ik bedoel. Altijd zal je na enkele malen luisteren ontdekken dat er een rode lijn door de songs heen zit en dat je voldoende houvast hebt gekregen van de band. Vaak wordt de band in de categorie “mathcore” geplaatst, gewoon omdat de betreffende recensent het ingewikkeld vindt en te lui is om eens echt de muziek te beschrijven en omdat hij vroeger waarschijnlijk slecht was in wiskunde. Nou heb ik wellicht ook niet de diverse songs uitvoerig beschreven, maar dat het uiteindelijke resultaat de moeite waard is, wil ik wel even duidelijk stellen hier. Het is alleen een beetje moeilijke kost op de nuchtere maag.