Whoredom Rife - Nid - Hymner Av Hat

Whoredom Rife - Nid - Hymner Av Hat

Label : Terratur Possessions | Archiveer onder black metal

Koen S. : Whoredom Rife kletste ons onverwacht tegen onze oren in 2016 met hun titelloze debuut EP en kletste ons wederom tegen onze oren met ‘Dommedagskvad’ in 2017. Anderhalf jaar later brengt Terratur Possessions hun tweede plaat uit, genaamd ‘Nid - Hymner Av Hat’. De band is opgericht door V. Einride en K.R. om zowel nieuwe ideeën als oude ideeën, die terug gaan tot de vroege jaren negentig, uit te werken en tentoon te spreiden. Het idee achter de band is om nieuw leven te blazen in de kunstvorm en levensstijl bekend als True Norwegian Black Metal.

Dat gezegd zijnde blaast deze Noorse winterstorm inderdaad alles omver op ‘Nid - Hymner Av Hat’. Zelfs de zeer fijne en subtiele baslijnen tussen de scheurende riffs en soms monotone drumpartijen doen mee aan de afbraakwerken. De ijskoude, maar grove zang van K.R. doet het haar rechtstaan op je armen, terwijl de melodieuze riffs alles aan flarden blijven rijten. Het volle geluid van de snaardrum en tomtoms maken dat het geheel nog zwaarder lijkt. De songs zijn beduidend langer dan op hun vorige releases, en met ‘Ceremonial Incantation’ hebben de Noren hun langste nummer tot nu toe geschreven. Van de relaxte opening, over de Satyricon-achtige opbouw tot de spookachtige sfeer, de wederkerende riffs en de angstaanjagende vocalen met echo: deze song heeft alles wat je nodig heb in een black metal song. Prachtige afsluiter van een prachtige plaat.

Ik hoor Darkthrone (Transilvanian Hunger), Gorgoroth (Incipit Satan iemand?), Urgehal (Arma Christi) en nog een aantal andere klassieke Noorse bands. Daarom niet alleen invloeden van hun alleroudste werken, maar albums van half/eind jaren negentig en dat met een moderne, verfrissende aanpak en een productie die toen niet voorhanden was. Whoredom Rife heeft een eigen manier gevonden om de tweede golf black metal verder te zetten.

‘Nid - Hymner Av Hat’ is een ontembaar wild beest dat zich vijftig minuten uitleeft met het uitbenen van iedereen die durft te luisteren. Deze mag je gewoon niet missen en kan naast de andere edelstenen van Terratur Possessions dit jaar in de kast, bij de laatste albums van Mare, Darvaza, Manii, Devouring Star en Knokkelklang.