Vidres A La Sang - Set De Sang

Vidres A La Sang - Set De Sang

Label : Blood Fire Death | Archiveer onder death metal / grindcore

Berto : Vidres A La Sang is een Spaanse band die al een behoorlijke historie heeft opgebouwd. Ze hebben voor 2010 een aantal albums uitgebracht, waarna het acht jaar lang stil is geweest rond de Spanjaarden. Nu is de band terug met drie bandleden van de vorige samenstelling en brengen ze een plaat uit die bol staat van de melodieuze death metal. Hun afkomst hoor je duidelijk terug in de Spaanstalige teksten, die gebaseerd zijn op de gedichten van Miquel Marti I Pol, een Catalaanse dichter.

Ook muzikaal klinkt de band anders dan de gemiddelde death metal band, want de afwisseling tussen rauwe en cleane zang is heel gedoseerd en ze vullen elkaar goed aan. Er is veel aandacht aan de opbouw van de songs besteed, met cleane en rustige intros die geleidelijk overgaan in meer rauwe stevige delen, zoals bijvoorbeeld het fraaie ‘Mirare De No Tornar – Me A Perdre’. Het gesproken tekst gedeelte voegt nog eens extra dimensie toe aan het geheel die de band echt een eigen smoel geeft. De zeven nummers zijn alle vrij lang, met de ruim negen minuten van ‘Som Pelegrins’ als uitschieter. Maar de nummers vervelen eigenlijk geen seconde en door de Spaanstalige teksten krijgt de sound ook nog iets gewichtigs, bijna iets intellectueels. De band heeft met dit album wellicht de overstap gemaakt naar meer progressieve death metal, die met name op tekstueel vlak verfrissend te noemen is. Een aanrader met name voor de meer geëngageerde luisteraar, maar voor iedere liefhebber van hoogwaardige death metal als teksten je niet zo boeien.