Valkyrja - Throne Ablaze

Valkyrja - Throne Ablaze

Label : World Terror Committe | Archiveer onder black metal

Koen S. : Ik heb om een of andere reden altijd al een boontje gehad voor Valkyrja. In 2007 kocht ik hun ‘The Invocation Of Demise’ op goed geluk en sindsdien heb ik altijd blindelings geloofd in de kunsten van deze Zweedse black metal formatie, zelfs al hebben ze altijd al problemen gehad om een stabiele line-up te behouden. Vijf jaar na hun laatste album ‘The Antagonist’s Fire’ is Valkyrja terug met wederom een nieuwe line-up om hun vierde worp ‘Throne Ablaze’ voor te stellen. Drummer Jocke Wallgren zit sinds 2016 fulltime achter de drumkit bij Amon Amarth en zanger Andreas Lind, die voordien alle releases van Valkyrja ingezongen heeft, is ook van het toneel verdwenen. Tussendoor is Rogier Droog aka RSDX van Weltbrand nog even zanger geweest, maar nu heeft grote man en gitarist S. Wizén de vocalen gedaan op het nieuwe album.

Valkyrja speelt nog altijd furieuze black metal met een melodieus randje. Watain op LSD zou je kunnen zeggen, alhoewel ze op enkele nummers ook een sfeer weten te creëren die onder je huid kruipt. Die overheersende sfeer voelt donker en bedorven aan. Akelig en misantropisch. Je proeft bijna de verdorvenheid. Je kan het vergelijken met Surströmming, de stinkende gefermenteerde haring uit blik. Valkyrja’s black metal is zo Zweeds als Ikea, en al even origineel, maar de uitvoering is wel zeer strak. De zang van S. Wizén, met echo, klinkt zeker niet slechter dan die van A. Lind op de vorige platen en het gitaarwerk is ontegensprekelijk het beste sinds hun debuut. De twee voormalige zangers deden ook een gastbijdrage op ‘Throne Ablaze’: Andreas Lind deed de additionele vocalen op ‘Transcendental Death’ en RSDX, schreef de tekst voor het pakkende ‘Crowned Serpent’.

‘Throne Ablaze’ werd zoals alle voorgaande albums opgenomen in de Necromorbus Studio met Tore Stjerna. Valkyrja heeft pech dat er dit jaar enkele Zweedse parels zijn uitgekomen met Spirit Crusher van Dödsrit, Väsen van Grá en White Noise And Black Metal van Craft, maar in hun respectievelijke subgenre moeten zij voor (bijna) niemand (Funeral Mist!) onderdoen, ook niet voor de laatste van Watain.