Shadow Matter - Shadow Matter

Shadow Matter - Shadow Matter

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Wim S. : Een project uit eigen land. Of is het een band? Ik weet het eigenlijk niet. Feit is dat de band of het project Shadow Matter heet en de CD heeft dezelfde titel meegekregen. Alle muziek op deze CD is geschreven door ene Remco de Jong. Na het uiteenvallen van zijn toenmalige band Lap Of Time begon hij zelf songs te schrijven die hij nu dus ook heeft opgenomen en in eigen beheer uitbrengt. Remco speelt zelf gitaar en synthesizers en hij heeft enkele muzikanten om zich heen verzameld om zijn songs in te spelen.

En dat heeft hij goed gedaan. Want de muziek van Shadow Matter mag er zijn. Zelf omschrijft de Jong zijn muziek als een mix van Tool en Fates Warning en daar zit wel een kern van waarheid in. In opener ‘Take Mine’ horen we een riff die van Fates Warning zou kunnen zijn. Het is een erg goede track met een hoofdrol voor zanger Gerben Gerrit Verhaar. Ik ken de goeie man niet maar nondeju; deze gast kan uitstekend zingen! Hij zingt volwassen, krachtig en met melodie. En accentloos! In volgende tracks als ‘Ocean’ en ‘Slowburn’ horen we de invloeden van met name Tool duidelijk doorsijpelen. We horen dan ook dat de drumpatronen van Johan Van Den Berg inventief zijn en dat Remco in staat is fijne gitaarsolo’s af te leveren. ‘Let It Flow’ is een erg sterke track met fantastische vocalen van Verhaar. Die laat nog eens zijn klasse gelden in het rockende ‘Free Your Body’. ‘Shoot Me Down’ is een sterke, afwisselende compositie en ‘Running’ is opgehangen aan een overheerlijke riff. Twee kleine puntjes van kritiek: met negen tracks is dit een vrij kort album (al gaat het inderdaad natuurlijk meer over de kwaliteit dan de kwantiteit, I know) en verder ontbreekt wat mij betreft een echte uptempo song. Dat zou het album nog sterker maken. Maar het moge duidelijk zijn: ik ben enthousiast. Met name Gerben Gerrit Verhaar is voor mij een ontdekking. Hoop dat de band dit ook live gaat brengen; ik zie er nu al naar uit.