Deceased - Ghostly White

Deceased - Ghostly White

Label : Hells Headbangers | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Daags voor de officiële release van het nieuwe album ‘Ghostly White’ verschijnt het nieuws dat drummer Dave "Scarface" Castillo tijdens een familiebezoek in El Salvador is verdronken. Namens de hele crew van Lords Of Metal condoleer ik familie, vrienden en bandleden met dit verlies. Dit betekent niet dat Deceased nu stopt. De band, die in 1985 is opgericht, kende al vele obstakels in hun carrière en Dave had sowieso gewild dat ze doorgaan.

Dan komen we meteen aan bij dit nieuwe album dat in 2012 al aangekondigd werd. Dat was een jaar na de release van het vorige album ’Surreal Overdose’ uit 2011. Het album zou in 2013 moeten verschijnen. In 2016 verschijnt het bericht dat Deceased bij Hells Headbangers getekend heeft en dat het album later dat jaar verschijnt. Intussen zitten we bijna in 2019 en is ‘Ghostly White’ eindelijk verschenen. Wat de exacte reden van de vertraging is weet ik niet, maar we kunnen nu 8 nieuwe songs horen. De afgelopen jaren verscheen er wel wat ander materiaal van Deceased, maar dat ging om re-releases en een cover compilatie.

‘Ghostly White’ is geproduceerd door de grote man achter de band; King Fowley. Hij heeft gezorgd voor een vrij authentiek geluid wat ook wel past bij een band met wortels in de jaren 80. Geen dichtgemetseld geluidspalet, maar een ietwat droge sound die past bij het materiaal van de band. In de basis hoor je nog steeds death metal met een fikse thrash inslag. Het materiaal valt verder op door de enorme hoeveelheid melodieuze leads. Hierdoor moet je ook regelmatig denken aan Zweedse (Gotenburg) death metal bands. Die combinatie van een ouderwets geluid, de composities en de rauwe aan Cronos en Lemmy herinnerende vocalen maken dit een tijdloos album.