Zealotry - At The Nexus Of All Stillborn Worlds

Label : Unspeakable Axe Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Met ‘The Last Witness’ maakte Zealotry in 2016 behoorlijk indruk. Duistere, zware death, met een flinke dot proggy invloeden.
Op ‘At The Nexus Of All Stillborn Worlds’ houden de mannen die stijl vast en ontwikkelen ‘m zelfs nog iets meer door. Ook deze derde langspeler staat vol met een 42 minuten aan brute, overweldigende progressive death. De prog invloeden komen nog meer door dan op de voorganger, zonder dat dit overigens ook maar enige afbreuk doet aan de algehele verpletterende bruutheid die Zealotry ook hier weer tentoonspreid.

De plaat is duister en zwaar, gelaagd en gedetailleerd, uitdagend, complex, intens. Maar: gelukkig geen nodeloos “rap doen om het rap doen” of over the top vol op het epische orgel hangen om een effect te sorteren. Of het nu gaat om complexe baslijnen, gierende solo’s, sfeervolle synths of zelfs een Therion-esque koortje her en der: de song staat voorop en alle technische en melodieuze hoogstandjes staan in dienst van het maken van ijzersterke, brute nummers. Net als op ‘The Last Witness’ bekruipt me zo nu en dan een Nocturnus-achtig gevoel, wat ook op deze plaat weer meer zit in de donkere, soms kille, vaak naargeestige, vervreemdende en dissonante sfeer die de band weet te creeëren, dan per se in de nummers. De sound is uitstekend, vol, maar met voldoende ruimte voor elk instrument en met een prominente plek in de mix voor de bas.

Voor wie wel van een mopje intense prog death houdt en voor wie de combinatie van Immolation, Atheist, Gorguts met een vleugje Ayreon als een droomcombinatie klinkt: ga dit luisteren. Zeker niet het meest toegankelijke album dat je deze maand zult horen, maar voor wie de moeite neemt: wel één van de betere.