Metal Church - Damned If You Do

Metal Church - Damned If You Do

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : In 2015 keerde zanger Mike Howe terug in de line-up van de Amerikaanse heavy metal formatie Metal Church en dat gaf de band de schop onder de kont die de band zo hard nodig had, want het in 2016 uitgebrachte album ‘XI’ liet duidelijk horen dat de inspiratie weer volledig terug was. Gelukkig bleek de terugkeer van Mike geen eenmalige gebeurtenis en is hij ook op deze ‘Damned If You Do’ van de partij, want hij blijkt toch wel een beetje de ontbrekende schakel geweest te zijn die Metal Church nodig had. Op ‘Damned If You Do’ zijn een tiental nummers te vinden die de liefhebbers van goede heavy metal in het algemeen en de Metal Church fans in het bijzonder prima zullen bevallen.

Het album opent beresterk met het drieluik ‘Damned If You Do’, ‘The Black Things’ en ‘By The Numbers’, waarin de prima riffs en solos van beide gitaristen Kurdt Vanderhoof en Rick van Zandt je om de oren vliegen en waarin Mike Howe wederom laat horen wat hij vocaal gezien allemaal in huis heeft. Ook nummers zoals ‘Guillotine’, ‘Out Of Balance’ en afsluiter ‘The War Electric’ zijn heerlijke headbangers die duidelijk maken dat Metal Church nog steeds een band is om terdege rekening mee te houden. Toch zijn er ook een paar missertjes te bespeuren op deze over het algemeen uitstekende plaat en dat zijn het vrij matige ‘Revolution Underway’ en vooral het ronduit saaie ‘Monkey Finger’, dat me zelfs na tientallen luisterbeurten nog niet kan bekoren.

Dat neemt echter niet weg dat ‘Damned If You Do’ een sterke opvolger is geworden van het twee jaar geleden verschenen ‘XI’ en daar kan deze Metal Church fan van het eerste uur alleen maar waardering voor hebben. Ik ben zeker niet gelovig maar deze “metalen kerk” is een plek die ik met regelmaat erg graag bezoek en dat is absoluut te danken aan platen zoals deze ‘Damned If You Do’.