Jason Becker - Triumphant Hearts

Jason Becker - Triumphant Hearts

Label : Music Theories Recordings | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Het droevige verhaal van gitarist Jason Becker zal voor de meeste lezers van Lords Of Metal niet onbekend zijn. In zijn jonge jaren vormde hij met Marty Friedman de kern van de band Cacophony met wie hij een tweetal uitstekende albums uitbracht in de vorm van ‘Speed Metal Symphony’ (uit 1987) en ‘Go Off!’ (uit 1988). Ook heeft hij als solo-artiest een aantal uitstekende platen uitgebracht, waarvan vooral het in 1988 verschenen ‘Perpetual Burn’ de moeite van het vermelden waard is. In 1989 werd er bij Jason echter de ziekte Amyotrophic Lateral Sclerosis (ALS) geconstateerd en werd de verdere levensverwachting van hem op hooguit vijf jaar ingeschat.

Bijna dertig jaar later is Jason Becker echter nog steeds onder ons en ondanks het feit dat hij niet meer in staat is om gitaar te spelen, te lopen, te praten en zelfs zelfstandig te ademen is hij nooit zijn hartstocht voor de muziek verloren. Het componeren van nieuwe muziek wordt mogelijk gemaakt door een speciaal systeem dat door zijn vader ontwikkeld is en dat Jason in staat stelt om door middel van oogbewegingen noten en akkoorden weer te geven. Via deze weg heeft hij dit album ‘Triumphant Hearts’ gecomponeerd dat door een groot aantal bevriende muzikanten, zoals Joe Satriani, Steve Vai, Neal, Schon, Paul Gilbert en Joe Bonamassa om er maar een paar te noemen, ingespeeld is.

De veertien nummers die er op deze ‘Triumphant Return’ te vinden zijn, zullen echter met uitzondering van het redelijk heavy en prachtige ‘Valley Of Fire’ niet geschikt zijn voor de gemiddelde Lords Of Metal lezer. Het album bestaat namelijk grotendeels uit rustige composities die de nodige pop- en klassieke invloeden bevatten, maar die nergens echt heavy worden. De meer open-minded metal liefhebbers moeten dit echter maar eens aan een luistertest onderwerpen, want een en ander is natuurlijk wel prima ingespeeld. De plaat aanschaffen moet je als traditionele heavy metal fan dus zeker niet doen vanwege de muziek, maar alleen om Jason Becker te ondersteunen. En voor al diegenen die niet bekend zijn met het verhaal rondom deze eens zo briljante gitarist, zou ik je aanraden om de documentaire ‘Not Dead Yet’ te gaan bekijken, want dit is en blijft een prachtig werkstuk dat de moeite van het bekijken zeker waard is.

Meer informatie