Flashback Of Anger - Shades

Flashback Of Anger - Shades

Label : IceWarrior Records | Archiveer onder heavy / power metal

Wim S. : Hahaha, dat was een profetische uitspraak van mij. Ik sloot mijn review van de laatste plaat van Flashback Of Anger, ‘Terminate And Stay Resident’ af met de zin ‘over een paar jaar maar weer een nieuw album dan’. En zie hier, ruim vier jaar later is het zover, de band brengt ‘Shades’ uit, de derde langspeler van deze Italianen. En ik kan in meerdere opzichten citeren uit mijn eerdergenoemde review. De band is niet erg productief, gelet op het feit dat dit het derde album is in twaalf jaar. En muzikaal verandert er weinig tot niets: Flashback Of Anger speelt een mix van heavy –en power metal.

De verschillen zitten in kleine dingen: meer of minder gebruik van keyboards, meer of minder uptempo songmateriaal, etc. Het eerste wat mij opvalt bij het beluisteren van deze schijf is het geweldig fraaie geluid. Het klinkt heavy, het klinkt helder, de riffs en solo’s komen prachtig en gedoseerd naar voren en vooral ook de (dubbele bass)drums van Lorenzo Innocenti klinken machtig mooi. De muzikanten zijn vrij virtuoos (‘Band Of Brothers’) en alles wordt tot in de perfectie uitgevoerd. De zang van Alessio Gori is goed (al heeft hij wel een licht accent) en zijn zanglijnen zijn mooi uitgewerkt. De band had wat mij betreft wel iets meer variatie mogen aanbrengen, vooral ook in tempo, want nu lijkt het songmateriaal vrij veel op elkaar. We horen veel Teutoonse -en power metal (‘Edge Of Dreams’) en ik hoor ook nu weer de nodige invloeden van bands als Pretty Maids en Gamma Ray. In die laatste band zong vriend Gori overigens ook! Helaas zijn er geen songs die er echt uitspringen (al vind ik ‘Lonely Road’ wel een mooi nummer en is de riff van ‘Marvels Of The World’ machtig) maar er staan ook geen songs op die slecht zijn. Dus je weet wat je krijgt van Flashback Of Anger: power metal van een meer dan behoorlijk niveau.