Dysylumn - Occultation

Dysylumn - Occultation

Label : Egregor Records | Archiveer onder black metal

Berto : Genreaanduiding blijft een moeilijk dingetje. Waar ligt de grens tussen diverse genres, waar ligt de lijn tussen death metal en black metal ? Uiteindelijk is het aan de luisteraar om dat te bepalen (indien gewenst, en in mijn geval is dat zo). Ik kom in het geval van het nieuwe album van Dysylumn uit op een progressieve vorm van death metal, al is de stap naar progressieve black metal een hele kleine. Van Dysylumn naar bijvoorbeeld naar Rivers Of Nihil is helemaal niet zo ver in het enorme muzikale spectrum. Dysylumn is een Franse band bestaande uit Sebastien Besson en Camille Olivier Faure-Brac. De band is ontstaan als eerbetoon aan iemand die destijds besloten heeft uit het even te stappen en die koude, kille sound die destijds perfect bij de situatie paste, is gebleven en op het nieuwe album ‘Occultation’ staan zeven nummers en een intro, die de ijzige wind van de noordelijke poolvlakten uitstekend weten te vangen.

Er hangt een licht trieste sfeer over het album, benadrukt door de enkele trage passages met doom metal invloeden die lijken te verwijzen naar de moeilijke periode uit het begin. De band wisselt echter regelmatig van tempo, waardoor er wel degelijk sprake is van een flinke dynamiek, die met name te horen is op ‘Anechoique’. Kille gitaarmelodieën die door het nummer heen geweven zijn, gecombineerd met soepel en organisch drumwerk en een lekker lage zangstem, die enigszins op de achtergrond is gelaten, waardoor je nog meer het gevoel krijgt van een melancholieke, kille sfeer. Het tempo ligt over het algemeen niet al te hoog, maar een nummer als ‘Psychose’ doet zijn naam eer aan en hier laat de band de teugels dan ook even vieren en gooit het gas er op. Een verademing is het drumwerk, dat zoals eerder aangegeven lekker organisch en soepel klinkt en niet een constante aanval van de snaredrum is. Alle instrumenten klinken uitgebalanceerd in de mix en zijn goed hoorbaar, zodat je ook de strijd tussen de basgitaar en de gitaar mee krijgt. Een uitstekend album van deze Franse gasten, maar dat Frankrijk een prima klimaat heeft voor black metal wisten de kenners natuurlijk al.