Chris Cornell - Chris Cornell Career Retrospective

Label : Universal Music Group | Archiveer onder alternative / pop

Vera : Op 18 mei 2017 pleegde Chris Cornell zelfmoord. Hiermee verloor de wereld één van de meest iconische zangers. Met Soundgarden was hij, samen met bands als Nirvana, Pearl Jam en Alice In Chains, één van de meest succesvolle bands uit het grunge tijdperk dat opbloeide vanuit Seattle. Later maakte hij deel uit van Audioslave, maar hij bracht ook vier soloalbums en een akoestisch live album uit. Nu is er voor het eerst een verzamelalbum met een aantal parels uit zijn roemrijke carrière, gepresenteerd als ‘first ever hits collection’ of ‘career retrospective’. Het is een integere zwerftocht doorheen het oeuvre van de legendarische frontman, waarop men ook aandacht heeft voor minder bekende songs.

Het album duikt eerst in de Soundgarden periode, net voor hun grote doorbraak in 1994 met ‘Superunknown’. Uit de tijd van ‘Badmotorfinger’ horen we ‘Loud Love’ en ‘Outshined’. Gelukkig is er met ‘Hunger Strike’ ook een song van Temple Of The Dog op deze compilatie, want hun enige album is een klassieker die me bijna nauwer aan het hart ligt dan sommige Soundgarden albums. De bezetting bestond uit de crème de la crème van de opkomende grunge boom. Denk maar aan bands als Mother Love Bone, Mud Honey en Pearl Jam. Het machtige ‘Black Hole Sun’ mag niet ontbreken. Audioslave, de band met leden van Rage Against The Machine en Soundgarden, is vertegenwoordigd met ‘Like A Stone’ en ‘Be Yourself’. Chris Cornell schreef en vertolkte ook verschillende soundtracks van films en daarvan is ‘You Know My Name’ een voorbeeld. In de categorie covers scoren ‘Billie Jean’ en vooral ‘Nothing Compares 2 U’ (live at Sirus XM) hoog. Er wordt afgesloten met een nooit eerder verkrijgbaar nummer ‘When Bad Does Good’ en daar is ook een mooie, nieuwe, postume videoclip voor gemaakt. Zeventien nummers lang kippenvel en een prachtig cd-boekje met aangrijpende liner notes van o.a. Soundgarden gitarist Kim Thayil, drummer Matt Cameron, gitarist Mike McCready, Tom Morello en producer Brendan O’Brien!