Ona - The Calling

Ona - The Calling

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Een tijdje geleden kwam ik via social media in contact met Silvie Marie Cecilie Crudinova, die in het dagelijkse leven de zangeres bleek te zijn van de Tsjechische metalcore formatie Ona. Deze band heeft in 2017 hun debuutplaat ‘The Calling’ opgenomen, waarop een negental nummers te vinden zijn en Silvie was zo vriendelijk om een exemplaar hiervan mijn kant op te doen komen ter recensie. Hoewel het album dus al ruim een jaar oud is, blijkt de muziek die hierop te vinden is van een dusdanige kwaliteit te zijn dat het zeker de moeite loont om hier nog wat aandacht aan te besteden, zeker ook gezien het feit dat we niet zo vaak het genoegen hebben om materiaal van bands uit Tsjechië te beluisteren.

Zoals aangegeven is Ona stilistisch te plaatsen in het metalcore genre en bij tijd en wijlen heeft men wel wat weg van bands zoals The Charm The Fury en Jinjer, maar het dient meteen te worden gezegd dat het song materiaal van Ona nog niet die volwassenheid heeft die beide genoemde bands al zeker wel hebben. Toch zijn nummers zoals ‘The Calling’ en ‘Parasite’ om er maar een paar te noemen van een behoorlijk goed niveau en dat belooft wel wat voor de toekomst. Zangeres Silvie legt veel variatie in haar vocalen en wisselt cleane zang af met het betere gruntwerk en met name op dat laatste gebied ligt mijns inziens haar kracht. De band klinkt ook het sterkst als men lekker hard tekeer gaat en ik zou ze dan ook willen aanraden om in de toekomst hier op te focussen omdat daarin de band het best tot zijn recht komt. ‘The Calling’ is zeker als een behoorlijk debuut te categoriseren, maar men zal nog wel een aantal stappen moeten gaan zetten om echt tot de betere bands binnen het genre te gaan behoren. Dit debuutalbum laat in ieder geval zien dat de band potentie heeft en ik ben dan ook zeer benieuwd hoe men zich in de toekomst verder zal gaan ontwikkelen.