Narsarakh - Prevail

Narsarakh - Prevail

Label : Black Mystic Productions | Archiveer onder black metal

Release type: Demo

Koen S. : Narsarakh is een black metal band uit Brunei. Brunei, een land met 400.000 inwoners en voor zover bekend veertien actieve metal bands. Voor zover ik weet, heb ik nooit één nummer beluisterd van eender welke band uit Brunei, dus dat kunnen we na vandaag ook weer afvinken.

De black metal die wordt gebracht op ‘Prevail’, kan je het best als ‘primitief’ en ‘old school’ omschrijven. Deze stijl en geluidskwaliteit kwam je ook tegen op democassettes van eind jaren tachtig/begin jaren negentig. Denk ‘Into The Infernal Storm Of Evil’ van Samael of ‘Satanas Tedeum’ van Rotting Christ. Destijds uitstekende demo’s van (achteraf gezien) grote bands in het genre en daarom relevant. Qua geluid en productie mag je dus niet te veel verwachten. Het is allemaal zeer amateuristisch opgenomen. De drums klinken als potten en pannen, maar het ouderwetse gevoel dat ervan uitgaat is wel leuk. Ik heb niets tegen dit soort zwartgeblakerd metaal, maar als je bijna dertig jaar later af komt met deze stijl, moet het minstens even goed zijn als indertijd en dat is hier niet het geval.

Mensen die opgegroeid zijn in de beginjaren van de black metal, vonden dit indertijd waarschijnlijk goed genoeg, maar die eerste demo’s waren dan ook een deel van de evolutie van extreme metal. Uit nostalgische overwegingen zou je een plaatje als ‘Prevail’ nog kunnen appreciëren, maar voor de rest is dit overbodig spul. Als je van deze muziek houdt, koop dan liever de laatste van Moenen Of Xezbeth, Perverted Ceremony of Void Meditation Cult.