Ichor - Hadal Ascending

Ichor - Hadal Ascending

Label : Unholy Conspiracy Deathwork | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Van de Duitse band Ichor hebben we bij Lords of Metal in de afgelopen jaren een drietal albums mogen recenseren en dat gebeurde telkens weer door een andere collega, maar steeds met eenzelfde eindconclusie; ‘Leuk voor de liefhebber’, ‘niet onder de indruk’ en ‘zo goed is het album ook weer niet’. Aangekomen bij album nummer vier van het vijftal uit Trier is de eer aan de vierde Lord of Metal. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen, ‘Hadal Ascending’ is een heel dik vet atmosferisch death metal metal album geworden waarbij ik echt onder de indruk ben van de melancholische en duistere sfeer en de uitstekende composities op deze plaat. In tegenstelling tot eerder werk van Ichor, is het tempo wat teruggeschroefd op ‘Hadal Ascending’ en krijgen we voornamelijk midtempo death metal voorgeschoteld (met nog steeds blast beats op zijn tijd) voorzien van een lekker vol en stevig klinkende productie, die wederom in handen was van de gebroeders Wieslawski uit de Hertz Studio in Polen (Vader, Behemoth, Decapitated, Hate).

Het album sluit thematisch aan bij de laatste twee platen ‘Depths’ en ‘Benthic Horizon’ en verteld het fictieve verhaal over een verwoeste en haat gevulde diepzeewereld vol creaturen en mystieke wezens. Menselijke krijgers dalen af naar de Hadopelagische zone, de aller diepste waterzone in de oceanen op diepten voorbij 6.000 meter en voeren een bittere oorlog tegen Gorgonen en andere creaturen uit de diepte. De albumhoes van de Zweedse artiest Pär Oloffson (Immortal, Aborted, Immolation) slijt hierbij naadloos aan.

Dat het vierde album wél echt knalt zal er mee te maken hebben dat Ichor op ‘Hadal Ascending’ gas terug neemt en meer atmosfeer inbrengt en zich daarmee enigszins distantieert van hun scene genoten. Maar doordat het tempo op ‘Hadal Ascending’ over het algemeen wat rustiger is, leent de plaat zich meer voor een avondje op de bank met koptelefoon op naar de plaat luisteren en op te gaan in de door Ichor gecreëerde fictieve diepzeewereld, dan op deze muziek te moshen in de pit.