For I Am King - I

For I Am King - I

Label : Redfield Records | Archiveer onder metalcore

Koen W. : Nederland heeft er met For I Am King een topper bij waar ze terecht trots op mogen zijn. Na de releases van de EP ‘Revengeance’ en het debuut ‘Daemons’ had de band zijn status al min of meer bevestigd, maar met ‘I’ gaan ze er nog een stapje op vooruit en hebben ze hun geluid geperfectioneerd met een eigen identiteit. Het concept draait rond de strijd tussen goed en slecht en dat wordt weergegeven in de nodige symboliek. Zo werden er heel wat betekenissen aan de albumtitel ‘I’ gegeven. Van de nieuwe i-factor tot de negende letter in het moderne alfabet. Van het symbool van het element jodium tot het symbool van elektrische stroom en noem maar op. Kortom, er is over nagedacht. Een grote rol werd hiervoor bedeeld aan frontvrouw Alma Alizadeh. Haar teksten zijn zowel maatschappelijk geëngageerd als persoonlijk. Onmogelijke liefdes, depressies, het zelf vernietigen van de wereld en het ontvluchten van huis en haard. Je zou bijna bang zijn om in haar schoenen te staan. Maar hoe frêle ze er ook uitziet, haar stem is ronduit ontzagwekkend. Van diepe en zware grunts tot ronduit giftig gebrul, begeleidt door een stel topmuzikanten.

Dat hoor je al onmiddellijk bij opener ‘Prey’. Op het einde krijg je een episch aandoende elektronisch passage die niet alleen mooi aandoet maar waardoor je ook nog eventjes naar adem kan hopen. En dat is wel nodig want het volgende ‘Forever Blind’ laat horen over welke troeven de band beschikt. De repetitieve zang aan het begin gaat over naar sterk riffwerk waar Alma haar brulstem over domineert. Ondanks de grunt doen de refreinen zelf catchy aan. Op ‘Misery’ speelt de band met de overgang van dromerige ronduit feeërieke passages en loodzware stukken waar vernieling en agressie overheersen. Halverwege zorgt het instrumentale ‘Invidia’ voor een welkome rustpauze waarna de verwoesting terug de overhand neemt. For I Am King balanceert tussen metalcore en deathcore maar je hoort evengoed flitsen power metal. Dat laatste uit zich vooral in de talloze vloeiende en melodieus klinkende gitaarsolo’s die zich plaatsen tussen stevige riffs.

Het effect dat de band daarmee creëert is een eigen stijl die blijft boeien en heel wat afwisseling biedt. Deathcore heeft normaal gesproken een fanatieke maar kleine doelgroep, maar met het melodieuze aspect erbij kan For I Am King probleemloos mikken naar een veel breder publiek. Trouwens, enkel al voor het fraaie en adembenemende artwork, zou je dit album moeten kopen.