Tannöd - In Dunkler Stunde

Tannöd - In Dunkler Stunde

Label : Black Blood Records | Archiveer onder black metal

Koen S. : Tannöd heeft net z’n langspeeldebuut uitgebracht met ‘In Dunkler Stunde’. Over deze Duitse band is zo goed als niets bekend. Vorig jaar werd wel een split uitgebracht met het Oostenrijkse Rauhnåcht en het Franse Hanternoz, maar veel verder dan deze informatie kom ik niet. De desbetreffende heren willen anoniem blijven en dat respecteren we dan ook.

Tannöd brengt black metal met een sfeervol karakter zonder melancholisch, depressief of overdreven sentimenteel te klinken. Het geheel komt zelfs opgewekt en vitaal over. Soms gaat het de folkloristische/heidense kant op door de cleane vocalen en akoestische passages. Deze Zuid-Duitse mannen bezingen als natuurliefhebbers vooral eenzame tochten in de besneeuwde Beierse Alpen. De mystiek van de wouden aldaar en het ruige karakter van de bergen zijn hun grootste inspiratiebron. Vaak worden ook achtergrondzang of gefluisterde/gesproken vocalen gebruikt om de juiste context uit te beelden. Wanneer het scherpe gegil echter de bovenhand neemt, wordt het allemaal veel grimmiger. De gitaren zijn het sterkste punt op ‘In Dunkler Stunde’. Zeer melodieuze, memorabele riffs en sfeervolle stukken wisselen elkaar af en Stefan Traunmüller, muzikant/zanger van Rauhnåcht en baas van de Soundtempel Studio voorzag het geheel van een kristalhelder geluid.

Het artwork op zich is mooi, maar de kwaliteit van het bijhorende boekje vind ik in deze tijden ondermaats. Voor een demo zou een dubbel gevouwen blinkend papiertje kunnen, maar voor een volwaardig album vind ik het te min. Het is natuurlijk allemaal een kwestie van budget en dat wil ik de band dan ook niet aanrekenen. Liefhebbers van Germaanse black metal bands als Geïst/Eïs, Imperium Dekadenz en Lunar Aurora kunnen ‘In Dunkler Stunde’ met gerust geweten bij in het schap zetten.