Hesperian Death Horse - Ziv

Hesperian Death Horse - Ziv

Label : Eigen beheer | Archiveer onder post rock / post metal

Bart M. : Het Kroatische Hesperian Death Horse is bezig met een interessant project. Een trilogie waarin ze de levensloop beschrijven waar elk mens mee te maken krijgt: geboorte, het leven en de dood. Maar dan doen ze dat in een omgedraaide volgorde. Zo kwam in 2013 hun eerste album 'Mrtav' (wat "dood" betekent) uit en brengen ze ons nu 'Ziv' ("levend"). In 2020 moet het derde deel, 'Roden' ("geboren"), uitkomen. Als dit eenmaal afgerond is dan stopt Hesperian Death Horse met muziek maken. En dat idee vind ik heel mooi, dat deze band puur in het leven is geroepen om dit kunstwerk te voltooien.

'Ziv' is dus het deel dat het leven beschrijft en ik moet zeggen dat het een vrij akelig bestaan is als dit de soundtrack van je leven is. Dat verbaast me niks van een band die hun muziek als nihilistisch omschrijft en ze weten dat heel mooi vorm te geven door uitgestrekte, koude, lege vlaktes met hun muziek neer te zetten. Hesperian Death Horse bouwt elk van de vier nummers langzaam op door te beginnen met een kaal, lamlendig geluid en daar steeds iets aan toe te voegen waardoor uiteindelijk een hypnotiserende brij ontstaat die nog heel duidelijk muziek te noemen is, maar waar je soms je best voor moet doen om enige logica uit te ontfutselen. Hiervoor wordt vooral veel gebruik gemaakt van herhaling. Niet op een ontspannende, stoner manier, maar zoals het voelt als bijvoorbeeld je been openligt en iemand telkens met zijn vieze vinger op hetzelfde gevoelige stukje vlees drukt. Als uiteindelijk na een half uur de laatste noot weg ebt vraag je je af waar je nou eigenlijk naar geluisterd hebt en als je dan omkijkt bemerk je een abrupt gevoel van eenzaamheid en zie je achter je een grote, donkere leegte.

Er gebeuren dingen op dit album en het is heel moeilijk om daar een duidelijke mening over te geven, omdat dit zo'n plaat is waar de één helemaal niets van vindt en de ander het ziet als het kunstwerk dat de artiesten voor ogen hadden toen ze het in elkaar zetten. Ik zou het, zeker als je van post metal en kwellende doom houdt, eens beluisteren om te kijken hoe het bevalt.