Neon Burton - Neontology

Neon Burton - Neontology

Label : Sofa Records | Archiveer onder stoner

Jan-Simon : Een ding is zeker, Neon Burton is een band met een gezonde dosis zelfkennis. Dit drietal uit Keulen geeft zelf al aan dat ze moeilijk op een genre vast te nagelen zijn. Juist als je denkt te weten in welk vakje de band past dan verandert het perspectief volledig en sta je weer met lege handen op het spreekwoordelijke kruispunt van stijlen.

Na de eerste minuten van het openingsnummer ‘Businessmen’ lijkt het kat in het bakkie. Dit is stoner, onderafdeling heavy psych. Maar het nummer neemt een U-bocht richting stevige indie gitaarrock, de luisteraar in verwarring achterlatend. Het volgende nummer is een zeer langzaam opbouwend nummer dat pas na een minuut of zes echt op gang komt. Voor die tijd is het een tamelijk introvert nummer dat met wat goede wil zelfs voor een ballad zou kunnen doorgaan. Maar ook hier gebeurt dus iets wonderlijks, de remmen gaan los voor een ruim twee minuten durend riff-o-rama dat ondanks de zorgvuldige opbouw weinig met het voorgaande te maken heeft. Als vervolgens de bas mag excelleren in een soort van instrumentale Primus meets Rage against the Machine in een funkvariant ben ik afgehaakt. Wat in godsnaam is hier aan de hand? Dit is een band die speelt dat de vonken ervan af vliegen, maar tegelijkertijd absoluut niet lijkt te weten wat ze nu precies willen. Stoner of toch bluesrock? Funk of grunge? New metal of progrock? Op zich kan ik veel soorten muziek waarderen, maar na een paar songs van ‘Neontology’ , het debuutalbum van Neon Burton, voel ik me als de bal in een flipperkast. Alle kanten opgeslingerd, duizelend van het ene uiterste naar het andere, alsof er een platenkast is omgevallen en alle platen in verkeerde hoezen terecht zijn gekomen.

Naar mate het album vordert lijkt er wat meer richting te komen en ontdek je onder de veelheid aan referenties iets wat een soort van constante lijkt en dat is vrij conventionele melodieuze rock van het type dat ooit door bands als Fatal Flowers werd gemaakt, al is het hier af en toe verstopt achter een muur van powerchords. Dat is overigens so wie so wanneer de band op zijn best is: gewoon rechttoe rechtaan dikke planken rock met vette akkoorden en dito riffs. Neon Burton is een band met heel wat in zijn mars en ‘Neontology’ is een verdienstelijk debuut. Het zou nog beter zijn geworden dan nu als de neiging tot “kijk, dit kunnen we ook” wat meer onderdrukt was. Eclecticisme is leuk, zeker als het goed wordt uitgevoerd. Het levert alleen kunst op die vooral refereert en minder inspireert. Als portfolio of keuzemenu is dit album zeker bruikbaar. Graag een volgend album waarbij uitsluitend ‘Businessmen’ en vooral ‘Magma’ als sjabloon worden gebruikt. Daar zou ik heel blij van worden.