Alunah - Amber & Gold

Alunah - Amber & Gold

Label : Eigen beheer | Archiveer onder doom metal

Release type: Mini-CD

Vera : We waren oprecht verbaasd om onlangs te vernemen dat zangeres Sophie Day geen deel meer uitmaakt van de Britse doom/stonerrock formatie Alunah. Zij was immers één van de oprichters van de band en stond daar 100% achter samen met haar echtgenoot David Day. Nu is er plots een MCD ‘Amber & Gold’ waarop men vlotjes de nieuwe zangeres Siân Greenaway voorstelt. Het is niet anders.

Alunah bracht eerder vier albums uit, waarvan ’Awakening The Forest’ (2014) en ’Solennial’ (2017) ook hoge scores haalden bij ondergetekende. Benieuwd wat deze constellatie van Alunah ervan bakt… Wel, het aanbod is eerder een voorsmaakje, met een intro en een cover, maar wel een dikke meevaller. ‘Mangata’ is een introductie met drums, zware bas die invalt en esoterische zang. Traag, maar wel al mooie solo’s. Want het blijft natuurlijk een handelsmerk van David, die prachtige bluesgerichte solo’s die hij speelt op een bedje van zinderende doom riffs. Dat komt volledig tot bloei in ‘Amber & Gold’ met zijn laaggestemde gitaren en kordate vrouwelijke zang. Siân’s stem is wat lager dan die van Sophie, maar het past in de context. ‘Awn’ is zelfs voortreffelijk, met de kernzin ‘In Shadows I Will Hide’ en prachtig gitaarwerk. De ziel van de band lijkt me behouden en dat is ook geen wonder, want buiten het vertrek van Sophie is het dezelfde band. En de cover van ‘Wicked Game’? Dat was een hit voor Chris Isaak begin jaren negentig en dat blijft een wereldnummer, hier mooi met gevoel vertolkt. Alunah is niet verloren, Alunah begint aan een volgend hoofdstuk!

Meer informatie