Huata - Lux Initiatrix Terrae

Huata - Lux Initiatrix Terrae

Label : Seeing Red Records | Archiveer onder doom metal

Bart M. : Het Franse Huata keert zes jaar na hun debuutplaat terug met hun tweede langspeler: 'Lux Initiatrix Terrae', een perfecte inluiding van de donkere dagen die ons dit jaar nog te wachten staan. Huata creëert op dit album een gigantisch duistere atmosfeer die regelmatig uitdijt tot epische proporties en je ontkomt tijdens het luisteren niet aan het idee dat hier een hele hoop gebeurt en aan de hand is. Het is mooi, het is donker en alle blijdschap druipt door de meeslepende muzikale massa bijna letterlijk van het geluid af.

Het album begint met het indrukwekkende 'The Mystical Beast of Revelations'. Indrukwekkend in lengte (vijftien minuten) maar zeker ook in opmaak. Muren van geluid worden opgetrokken met kolkende gitaren, bas en drums en dit wordt dan voorzien van kerkachtige orgelgeluiden. Op deze manier ontstaan verschillende lagen muziek en het zal een aantal keren duren voordat alles goed en wel tot de geest van de luisteraar doordringt. Dat is mooi want op deze manier wordt het album een erg interssante ontdekkingsreis. De combinatie van de instrumenten is zo dat er van alles precies de juiste dosering is gebruikt en de loodzware, oorstrelende doom riffs steken scherp af tegen de heldere zangpartijen, waardoor het geheel nog kwaadaardiger overkomt dan wanneer er gekozen zou zijn voor grunts of schreeuwen. Naast de grauwe, stormachtige oceanen die Huata schept worden er ook momenten genomen voor wat rustigere, bijna sprookjesachtige passages die uiteindelijk genadeloos weer overgaan in zwaarte.

Door de tot de verbeelding sprekende titels (o.a. 'Child Of The Cosmic Mind' en 'The Golden Hordes Of Kailash') en de bijna perverse atmosfeer die de band neerzet krijg je soms het idee dat je terecht bent gekomen in één of andere onheilige mis, maar dan niet op een grappige manier zoals Ghost dat doet, maar op een hele serieuze manier. Ik denk als het kwade een naam moet krijgen dat Huata de meest voor de hand liggende keuze is. Mysterieus, groots en een must-listen voor doom, drone en donkere psychedelica fans.