Roine Stolt's The Flower King - Manifesto Of An Alchemist

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Leon : Roine Stolt is een muzikant die eigenlijk wel elk jaar een nieuw album uitbrengt, ofwel met een band of solo. De Zweedse zanger/gitarist is natuurlijk bekend van de bands The Flower Kings en Transatlantic maar hij doet nog veel meer. Eerder dit jaar bracht hij met The Sea Within nog een plaat uit en in hetzelfde jaar brengt de man ook nog even een solo schijf onder de naam ‘Roine Stolt’s The Flower King’. Stolt heeft voor dit project uiteraard weer samengewerkt met basgitarist Jonas Reingold (The Flower Kings), maar ook broertje Michael Stolt, en The Sea Within kamaraden Marco Minnemann (drums) en Rob Townsend (saxofoon) zijn van de partij. ‘Manifesto Of An Alchemist’ is alweer het negende solo album van de Zweedse muzikant die al ruim veertig(!) jaar actief is in de progressieve rock industrie.

Wie bekend is met de muziek van The Flower Kings zal voor weinig verassingen komen te staan, voor wie niet bekend is met deze groep dan kan ik de muziek het beste omschrijven als progressieve rock in de hoek van Spock’s Beard. Het is dan ook niet verassend dat deze twee groepen later dit jaar gaan touren met elkaar. Met Roine Stolt kan je er eigenlijk altijd wel vanuit gaan dat de muziek kwalitatief hoog is, dit is dan natuurlijk ook het geval op ‘Manifesto Of An Alchemist’. Vooral instrumentaal is het album er sterk, de basgitaar partijen van Jonas Reingold zijn uiterst smaakvol gespeeld, de orgels van Max Loretz en keyboards van Zach Kamins geven veel diepte aan de liedjes, en de gitaar partijen van Stolt zelf zijn uiteraard van bovengemiddeld niveau. Opvallend is dat de drums van Minnemann erg ingehouden zijn, waar hij toch wel een beetje bekend staat als iemand die soms iets te veel geeft! In dit geval vind ik het fijn dat zijn drumpartijen vooral ondersteunend zijn, natuurlijk wel van hoge kwaliteit, de muziek krijgt daardoor ruimte om te ademen en is niet onnodig onrustig. Qua zang is het album iets minder sterk, Stolt is zeker geen slechte zanger maar hij is duidelijk meer getalenteerd in het bespelen van zijn gitaar.

Wat kan ik er meer over zeggen? De muziek is gewoon weer van hoog niveau en zal de fans van Stolt zeker niet teleurstellen. Ook is het de moeite waard om te vermelden dat de muziek redelijk toegankelijk is, ondanks de vele progressieve elementen in de muziek. Er valt weinig op te merken aan dit werkstuk, enkel dat ik de zang en teksten niet altijd fantastisch vind maar dit is een miniem puntje van kritiek. ‘Manifesto Of An Alchemist’ is een sterk album die de fans blink kunnen kopen, en waar progressieve rock fans over het algemeen gezien ook wel van kunnen smullen.