¡Pendejo! - Sin Vergüenza

¡Pendejo! - Sin Vergüenza

Label : Chancho Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Toen ik dit jaar op Sonic Whip Festival het optreden van ¡Pendejo! aan het afwachten was, was ik in eerste instantie een beetje huiverig omdat ik een aantal blaasinstrumenten tevoorschijn zag komen. Ik kende de band nog niet en was bang dat dit een soort van oempa-loempa optreden ging zijn. Toen ze eenmaal begonnen te spelen werd ik al heel snel gerust gesteld, want dit is gewoon stoere mannen- en vrouwenmuziek.

Voor wie ¡Pendejo! nog niet kent, het is een Nederlandse band die zware rock speelt en hun nummers voorziet van Spaanstalige teksten. Soms proberen bands iets nieuws te maken door toevoeging van minder traditionele instrumenten aan hun metal-sound. Vaak gaat dit mis, maar soms gaat het helemaal goed en dan krijg je dus muziek als deze: zware riffs en heerlijke ritmes voorzien van trompetgeluid. Op hun derde album, 'Sin Vergüenza', weet ¡Pendejo! dit alles weer prima te combineren en voegen ze ook de trombone toe aan hun muzikale arsenaal. Het resultaat is een donkere, zware plaat die gelijkertijd ook erg opbeurend is door het enthousiasme waarmee zanger El Pastuso zijn teksten levert. De plaat heeft genoeg variatie en zo horen we naast het kenmerkende, rauwe ¡Pendejo! geluid ook een emotionele kant op 'El Espejo', met een rustige, bijna post metal opbouw die uitmondt in een stevige climax. Afsluiter 'Facista' laat horen hoe briljant deze heren eigenlijk zijn: het langzaam voortstuwende, met killer riffs gevulde nummer is voorzien van een ingetogen, bijna somber trompetgeluid en ook de vocalen worden hier ingezet om een sfeer van melancholie te creëren: kermend, laag roepend en gepijnigd.

Het is deze variatie die ik spannend vind aan ¡Pendejo!, ze blijven grenzen aftasten en verleggen. Ik zou willen dat sommige nummers wat langer zouden duren, niet omdat ze kort zijn (dat is niet het geval), maar omdat ik nieuwsgierig ben hoe het zich verder zou ontwikkelen. Deze band heeft nog een heleboel in zijn mars, maar 'Sin Vergüenza' is meer dan genoeg om ons voorlopig weer voldaan achter te laten. Oh ja, deze en komende maand zijn ze in een aantal Europese steden nog live te bewonderen. Gegarandeerd plezier.