Planet Of Zeus - Live In Athens

Planet Of Zeus - Live In Athens

Label : ihaveadrum Records | Archiveer onder hardrock / aor

Bart M. : Planet Of Zeus is al sinds 2000 bezig om op te treden in eigen land, en natuurlijk later ook daarbuiten. Sinds 2008 hebben ze vier albums uitgebracht, waarvan de tweede, 'Macho Libre', hen ook buiten het vaderland enigszins wat bekendheid opleverde en zelfs twee singles bevatte die nu steevast in elke liveset van deze band te vinden zijn: 'Leftovers' en 'Vanity Suit'. Twee jaar na de release van hun vorige studioalbum keren de mannen terug naar hoofdstad Athene en nemen daar deze live cd op, tegenover een duidelijk hoorbaar enthousiast publiek.

Het is een goed moment voor een live album, omdat vier albums over het algemeen voldoende materiaal bevatten voor een divers en avondvullend programma. We zien dan ook dat Planet Of Zeus een mooie greep uit de hele collectie heeft genomen en niet alleen maar "nieuw" materiaal speelt. Ik vind het zelf altijd erg jammer als een band voornamelijk nummers van de nieuwste plaat speelt, omdat ik die vaak nog niet genoeg onder de knie heb om mee te genieten. Dat krijg je als je ouder wordt. Daar heeft het publiek hier gelukkig totaal geen last van want er zijn meer dan een paar gedeeltes die ze vlekkeloos weten mee te zingen. Planet Of Zeus toont aan goed op elkaar ingespeeld te zijn en laat een heel dynamisch en natuurlijk geluid horen. De nummers sluiten goed op elkaar aan en ik kan de band nergens op een saai of ingekakt momentje betrappen als we langs liederen als 'Loyal To The Pack', 'No Tomorrow' en 'Stab Me' worden gezongen. Er is ook aardig wat interactie met het publiek - uiteraard in de moerstaal van de band en andere aanwezigen. Dat is misschien niet voor iedereen verstaanbaar, maar het klinkt waarschijnlijk een stuk natuurlijker dan wanneer deze Grieken Engels met elkaar zouden praten. Het enige puntje van kritiek - en ik realiseer me dat ik hier misschien niet in gesteund wordt - is de vijf minuten durende drumsolo aan het begin van 'Vanity Suit'. Dat heeft wat mij betreft bij geen enkele show een toegevoegde waarde en is vaak meer een, daar komt 'ie, verplicht nummertje. Gelukkig krijgen we hierna het ijzersterke 'The Beast Within' voor onze kiezen voordat de band afsluit met een heerlijk uitgerekte en spontane versie van 'Vigilante'.

'Live In Athens' heeft voor ieder wat wils. Fans van de band zullen genieten van hun favoriete nummers in een live atmosfeer en voor de mensen die Planet Of Zeus nog niet kennen is deze schijf een mooie manier om kennis met ze te maken.

Meer informatie