Zippo - Ode To Maximum

Zippo - Ode To Maximum

Label : Spikerot Records | Archiveer onder stoner

Release type: Re-release

Bart M. : Afkomstig van de oostkust van het prachtige Italiƫ is de band Zippo alweer sinds 2004 bezig om hun merk stoner rock aan de wereld te slijten. Ze hebben sindsdien een viertal albums uitgebracht, waarvan debuutalbum 'Ode To Maximum' uit 2005 nu opnieuw wordt uitgebracht door Spikerot Records. Is dat nodig? Jazeker, want het album werd ooit uitgebracht onder zelfbeheer en is natuurlijk al lang uitverkocht. Uitverkocht? Ja, niet meer te krijgen dus, en dat is heel begrijpelijk zodra je het album een keer of twee, drie geluisterd hebt.

Wat Zippo op dit album levert is een unieke interpretatie van het stoner genre en dat komt vooral door de manier waarop ze nergens klinken alsof het al een keer gedaan is en telkens weer een kant op gaan die je niet helemaal verwacht maar die wel ontzettend fijn is. Het geweldige aan stoner rock is dat het je zo'n ontzettend goed gevoel geeft en soms vraag ik me af, heet dit genre stoner omdat het NOG beter klinkt als je aan het gras hebt geroken of omdat de zware, repeterende riffs je op zich al het idee geven dat je stoned bent? Ik ga wat betreft dit album voor de tweede optie. Zippo slaagt er met de half psychedelische solo's en de heerlijke, herhalende slagpartijen in om je mee te nemen op een trip door zanderige laagvlaktes en langs enigszins mismaakte palmen en gaat gewoon door op het moment dat je denkt dat het genoeg is geweest ('Tukay's Fury', petje af!), waardoor je uiteindelijk totaal gehypnotiseerd de eindstreep haalt en weer op "play" drukt.

De heruitgave van 'Ode To Maximum' heeft geremasterde versies van Zippo klassiekers als 'The Elephant March' en 'Crazy Forest', maar ook een tweetal bonusnummers en een volledig nieuwe artwork. Deze vreemde en mooie tekening past goed bij de wat rare bochten waarin de muziek zich soms wringt en maakt deze zeer terechte heruitgave compleet. 'Ode To Maximum' is naast een ode aan de woelige jaren zeventig ook een ode aan alles wat zo fijn is aan muziek.

Meer informatie