Bitter Heart - Rotten

Bitter Heart - Rotten

Label : Eigen beheer | Archiveer onder stoner

Release type: Download

Bart M. : Van de gouden zandduinen en stranden aan de smaragden zee van Tunesië, Afrika, komt een drietal heren die zich Bitter Heart noemen. Deze band is ontstaan in 2016 en ze hebben deze maand hun debuutplaat 'Rotten' uitgebracht. Tunesië is op één of andere manier in mijn hoofd opgeslagen als een land van prinsen en prinsessen die elkaar het hof maken en vaak nog lang en gelukkig leven. Dat is dus niet het geval, blijkt uit de teksten die Bitter Heart ons voorschotelt. De nummers gaan vooral over relaties die op één of andere manier niet lekker lopen of stuk zijn gegaan. Titels als 'Kill Your Dreams' en 'She Kills Me More' maken dat ook duidelijk.

Bij dit thema verwacht je misschien naargeestige, zware muziek, richting doom of zelfs gothic, maar in plaats daarvan maakt Bitter Heart een heel plesante stijl die ik het best kan omschrijven als een donkere vorm van grunge, een vorm die naar de zware kant leunt, en speelt met invloeden uit de goth scene (dan heb ik het NIET over symfonische metal) en de heavy en stoner metal. Dit alles tezamen uit zich in vrij relaxte nummers die doen denken aan een prachtige, lome, zonnige herfstdag die op het punt staat bruut ten einde gebracht te worden. Deze sfeer wordt mooi vastgehouden door het geweldige gitaarspel dat constant zijpaden bewandelt en bezig is ons gevoel in vervoering te brengen. Precies op de momenten dat het echt iets toevoegt aan de sfeer en de muziek wordt het keyboard gebruikt en zanger Melik Khelifa bijgestaan in zang door Jelena Dobric. Oh ja, het stemgeluid van Melik doet mij denken aan de stem van Kenny Hickey, nog meer pluspunten dus. Op een gegeven moment horen we 'Psychopathic Evil Woman From Hell', een recht voor zijn raap nummer met meer groove en minder donkere ondertonen, waardoor het even een adempauze is voor we uiteindelijk terecht komen bij de intense climax: 'Cosmic Orgasmic', waar we onder het genot van sferische piano en zware gitaarstrofes een hele mooie samenzang horen tussen de twee bovengenoemde vocalisten.

'Rotten' is een bijzonder en mooi album en Bitter Heart maakt met hun debuutplaat een erg goede indruk. Het is duidelijk dat ze weten wat ze willen en dat ze dat ook waar kunnen maken. De invloeden die ze hebben (Alice In Chains, Type O Negative, etc.) zijn duidelijk, maar het is allesbehalve een kopie van iets dat al geweest is. Bitter Heart pakt de dingen die goed zijn, mixt dat met hun eigen ideeën en komt zo tevoorschijn met een pakkend, interessant, eigen geluid.