Jonestown - Dyatlov

Jonestown - Dyatlov

Label : Long Branch Records | Archiveer onder punk / hardcore

Job : Zucht, daar gaan we weer. Ultieme djenty hardcore, met slaapverwekkende breakdowns, een zanger die het woord dynamiek niet kent en een overproductie die afdoet aan het geheel; Jonestown is een band uit Brighton die maar al te graag een graantje meepikt van het succes van bands als Emmure Parkway Drive en “metalcore/deathcore” bands die het technische hebben achtergelaten en liever de hardcore kant opzoeken in de hoop meer zaaltjes te vullen. Als iemand die opgegroeid is met de stevige metalcore/deathcore van platen als ‘Killing with a Smile’ (Parkway Drive), ‘The Price of Existence’ (All Shall Perish) en ‘The Ills of Modern Man’ (Despised Icon), maar ook de vloedgolf aan melodische metalcore herrinert als ‘Ascendancy’ (Trivium), ‘The Fall of Ideals’ (All That Remains) en ‘The War Within’ (Shadows Fall) is de verschuiving naar hersenloze hardcore binnen het genre een pijnlijke geweest.

Wat Jonestown doet is dan ook al veel beter gedaan, en het meest stekende daarna is dat die periode al zo’n tien jaar is verstreken. Het gemis aan dynamiek in deze sound heeft hem voor mij de nek om gedraaid, en met mij veel anderen gok ik. Het genre is al lang niet meer wat het geweest is, en hoewel ik niet wil overkomen als de “metalcore-klager” die zegt dat het vroeger allemaal beter was (er waren toen ook bands als Sonic Syndicate en Dirge Within), is er door de tsunami aan “meelopers” een hoop echtheid verloren gegaan. Echtheid die ook zeker niet te vinden is op ‘Dyatlov’. Mochten er nog mensen zijn die oprecht zoeken naar een dertien-in-een-dozijn hardcore/djent band, be my guest. Ik ben blij dat ik naar andere bands kan luisteren.