(Psychoparalysis) - Voracious

(Psychoparalysis) - Voracious

Label : BWK Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: CD single

Dennis : De release datum van deze single ligt inmiddels al weer bijna twee jaar achter ons, maar we bespreken dit in eigen beheer uitgebrachte death metal hebbedingetje toch nog maar even snel. (Psychoparalysis) werd in 2009 in Finland opgericht en in 2013 debuteerde de band met hun full lenght ‘Human Disposition’. De ietwat eigenaardige bandnaam staat doelbewust tussen haakjes; de naam staat voor het gebrek aan vermogen van de mens om zelf na te denken en deze haakjes benadrukken de leegte in het hoofd van de mens. De boodschap is dan ook ‘denk voor jezelf en bevrijd je van psychische verlamming’.

De single ‘Voracious’ bestaat uit twee tracks, waarbij (Psychoparalysis) het langste en het kortste nummer van de band ooit heeft opgenomen. ‘Voracious’ klokt op tien en een halve minuut, het tweede nummer ‘Verify Truth’ gaat net over de twee minuten heen, zodat we hier net geen twaalf minuten muziek geboden krijgen. De Finnen rondom gitarist en bandoprichter Anssi Kantola (die momenteel herstellende is van een incident waarbij zijn middelvinger werd afgerukt) laten zich met name inspireren door bands als Bolt Thrower, Death maar ook een band als Septic Flesh heeft zijn sporen achtergelaten in het geluid van de band. De death metal van (Psychoparalysis) heeft een lekkere undergroundvibe met een duister karakter. Vooral het titelnummer ‘Voracious’ van deze single is een breed uitgesponnen death metal nummer met verschillende tempowisselingen van snellere maar ook rustige en slepende passages waarbij er gevoelsmatig maar geen einde aan het nummer lijkt te komen. Halverwege het nummer ga je jezelf afvragen of je nog steeds naar hetzelfde nummer zit te luisteren en ligt enige verveling toch wel op de loer. ‘Verify Truth’ daarentegen gaat als een razende wervelwind voorbij en het contrast in dynamiek kan bijna niet groter. Het nummer is véél compacter en daardoor meteen ook veel krachtiger dan het ietwat langdradige voorgaande nummer en laat meteen ook zien waartoe (Psychoparalysis) toe in staat is mits de ideeën gecomprimeerd worden tot de essentie van de compositie. Mijn voorkeur gaat dus duidelijk uit naar kortere songs die de aandacht weten vast te houden. Afgezien van dit puntje van kritiek moet ik wel zeggen dat de sound en de songs van (Psychoparalysis) lekker in het gehoor liggen en ze met deze single geen onaardige indruk achter laten. Fijne underground death metal met een lekkere groove en duistere melodieën.