Rifflord - 7 Cremation Ground/Meditation

Label : STB Records | Archiveer onder stoner

Bart M. : Rifflord heeft eindelijk een nieuw album. Het heeft acht jaar geduurd voor de Amerikaanse stoners begonnen aan een opvolger van hun debuutalbum, maar het resultaat mag er zeker zijn. Het zou een hele uitdaging zijn om dit album te recenseren zonder het woord "riff" te gebruiken, en dat ga ik dan ook niet doen, want '7 Cremation Ground/Meditation' zit boordevol riffs. Iets anders valt ook niet te verwachten met zo'n bandnaam. Het album heeft één van de sterkste openingen die ik in lange tijd heb gehoord, heel simpel, door de naam Rifflord gelijk waar te maken. Na een gesproken introductie worden we namelijk gelijk getrakteerd op, jawel, je raadt het al, een hele sterke riff. Sterk genoeg om wat er ook komen gaat goed te maken. Maar dat is niet nodig want wat volgt is ook erg goed. 'Dead Flower Child', het tweede nummer, is een hele goede combinatie van zorgeloze metal en heftige hooks, en dat zet de toon voor de rest van het album.

Naast de enthousiaste vocals van Wyatt Bronc en de scherpe, knallende gitaren en bas wordt het orgel ook genereus gebruikt. Hierdoor vallen de gitaren soms bijna in het niet. Ik ben nog steeds geen voorstander van het orgel als een gelijk instrument met de gitaar te gebruiken, maar dat gebeurt hier wel. Als je daar van houdt dan is dit album een waar Valhalla. Dat Rifflord niet alleen een speelse rock 'n roll kant heeft (en shit, wat rockt dit!) wordt duidelijk als 'Poison Mother' begint, een nummer waarop de zang voor de rekening van toetsenist Tory Jean komt. De sfeer is gelijk totaal anders en verandert van een heavy metal stoner gevoel naar iets waar veel meer doom in zit. Rifflord is enthousiast, lekker en zwaar. Het neemt ons mee in een wereld van zwarte magie, elektrische genoegdoening en Dakotaanse duisternis. Met een boel Sabbath referenties. Ik denk dat je dit heel erg gaat waarderen.