Voodus - Into The Wild

Voodus - Into The Wild

Label : Shadow Records | Archiveer onder black metal

Berto : Black metal is best een divers genre. Mensen denken meestal direct aan bands als Mayhem en Marduk die op volle snelheid en compromisloos de christelijke bevolking en hun religies aanvallen. Er zijn echter ook bands die het wat subtieler aanpakken en een andere invalshoek hebben. Bands als Nachash, Orkan en Voodus maken muziek meer gebaseerd op sfeer. Niet de meest verlichtende sfeer, maar een meer donkere sfeer die duistere krachten van gene zijde kan oproepen als de maan en de sterren in de juiste lijn staan bijvoorbeeld.

Voodus uit Zweden is een dergelijke band die meestal juist niet op volle snelheid gaat, maar meer een doom-achtige benadering heeft. Veel ruimte voor melodie in de gitaarlijnen, met ook een meer heldere gitaarsound dan gewoon is in dit genre. De zang daarnaast is een kruiing tussen de bekende krijsende zang en de death metal grunt wat zorgt dat er iets meer emotie doorklinkt. Veel lange nummers met een gedegen opbouw, zoals het titelnummer. Het begin zou op menig doom metal album niet misstaan, waarna het tempo gelukkig wel omhoog gaat. Gezien de lengte van dit nummer en enkele andere op dit album, is die variatie in tempo broodnodig, want verveling ligt op de loer door de vele herhalingen van bepaalde thema’s. Afsluiter ‘The Terrain Of Moloch’ is een helemaal een uitdaging, want dat nummer duurt maar liefst een kwartier, maar is wel degelijk een uitstekend nummer met lekker gitaarwerk en voldoende diversiteit.

Over het algemeen weet de band die variatie dus wel goed in te bouwen, wat ‘Into The Wild’ een lekker black metal album maakt, zonder dat je zenuwuiteinden constant negatief geprikkeld worden zoals met reguliere black metal vaak gebeurt. De balans tussen de lengte van de nummers en de invulling daarvan is soms wel een beetje wankel, dus wellicht iets meer schaven aan de nummers de volgende keer en we hebben een nieuwe topper in het genre.