The Difference - Insignificant

The Difference - Insignificant

Label : Battle Cat Productions | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : Het mag dan misschien wat langer duren eer The Difference nieuw werk uitbrengt, maar daar staat tegenover dat het altijd van hoge kwaliteit is. We waren al blij verrast toen we destijds ‘Lost In Mass Confusion’ (2005) en ‘When Light Uncovers Grey’ (2009) hoorden, enkele jaren later was er ook een akoestisch werkje waar de Belgische band haar kunnen etaleerde. Album nummer drie ‘Insignificant’ is begin november verschenen op het eigen Battlecat label en is wederom een genot om te beluisteren.

Hoewel The Difference krachtige klassieke heavy metal speelt, worden de songs gekruid met allerlei andere invloeden. Doom speelt daarbij een rol, daar de band ooit ontstond uit een stel punkers die doom gingen spelen. Het majestueuze stemgeluid van Gerd Hanssens is daarbij een belangrijke troef, evenals de virtuoze, maar melodieuze gitaarsolo’s van Steven Van Hyfte. Bovendien weet de band songs te schrijven die spoedig blijven hangen, met doordachte teksten en sterke refreinen. Dat merken we al in de opzwepende opener ‘The Hunger’ waarvan riffs en ritme wat aan Amon Amarth doen denken. Er komen prachtige solo’s in, terwijl Gerd de cleane zang af en toe kruidt met een lijntje grunts (of toch ruwere zang). Dit is het geval in de meeste songs, terwijl er in ‘Children Of The North’ ook een beklijvend beschouwende passage voorbij komt. In ‘From Beyond The Sun’ klinken de gitaren gepast ruimtelijk. De smeuïge, beheerste zang wordt geornamenteerd met zwevende gitaarsolo’s. Zo heeft elke song wel een verrassing. Een gesproken sampler in het catchy ‘Enter My World’ bijvoorbeeld of tromgeroffel en een doodsklok in ‘Dead Man Walking’. De grootste verrassing is dat Gerd dit nummer samen zingt met Tilly Haertjens. Het eerste nummer van The Difference met enige vrouwenzang! Ook met langere songs als ‘Walls’ (knappe videoclip!) en ‘Under Crimson Skies’ kan The Difference goed uit de voeten. Afsluiten doet men met het stuwende ‘As I Close My Dying Eyes’ dat verkondigend gezongen wordt en nog even introspectie predikt met een tekstuele verwijzing naar hun eerste album. Dit is wederom een bijzonder sterk album van deze band uit het Meetjesland!