Sacrosanct - Necropolis

Sacrosanct - Necropolis

Label : Rock Of Angels Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Ramon : Het Nederlandse Sacrosanct werd opgericht door voormalig Pestilence gitarist Randy Meinhard. Verwacht echter geen al te sterke gelijkenis met zijn voormalige werkgever. De band heeft 25 jaar stil gelegen om nu met ‘Necropolis’ zichzelf weer te gelde te maken. De band speelt redelijk open, prog gebaseerde heavy metal, van het volwassen soort. De muziek is tamelijk behaagziek en over de hele linie neemt de band wel erg weinig risico, terwijl je hoort dat er wel meer in zit. Sporadisch zijn de ritmes interessant, de melodie ligt altijd op de voorgrond (en dat is positief, voor alle duidelijkheid) en de gehele productie is erg prettig. Het tempo van de band is vrij laag, met uiteraard wel wat uitbarstingen, wat het een toegankelijk karakter geeft, maar dat is ook wel een beetje wat verveling op gaat roepen naar verloop van tijd. Maar, dat is mijn eerste indruk.

Als je écht gaat zitten, hoor je veel meer details in de muziek en wordt hij steeds boeiender. De zang, misschien ligt dat aan het feit dat ik andere voorkeuren heb, maar ik vind er net te weinig karakter van uit gaan om deze muziek te fronten, maar hij doet vrij behoorlijk mee en is wel toonvast. Al met al had er na 25 jaar misschien iets meer in gezeten, maar als je het talent in de band goed beluistert, zou het mij niet verbazen als een paar flinke tours de band enorm goed zou doen en dat er volgende keer een band klinkt die spettert van het enthousiasme, doordat ze meer met elkaars identiteit vergroeid zijn geraakt. Nu voel ik nog een heeeeel klein beetje de handrem er op staan. Maar het komt wel, ik voel aan alles dat het er in zit.