Karg - Dornenvögel

Karg - Dornenvögel

Label : AOP Records | Archiveer onder black metal

Vera : V. Wahntraum alias J.J. blijft erg actief in het creëren van erg depressieve, maar intense black metal met invloeden uit postrock, grunge, shoegaze en postpunk. Dat is ergens logisch want muziek is voor hem, meer dan bij wie ook, een catharsis voor zijn negatieve emoties. Net zoals twee jaar geleden kunnen we melden dat zijn andere band Harakiri For The Sky (waarin hij ‘slechts’ zanger en tekstschrijver is) in het voorjaar een nieuw album uitbracht en met zijn eenmansproject Karg volgt nieuw werk in de herfst, geschikt om je winterdepressie aan te zwengelen.

Acht songs met een overbruggingsperiode van vijf kwartier. Karg meldt dat de teksten even belangrijk zijn dan de muzikale omlijsting en deze focussen op verbroken relaties,verloren liefde, vervreemding, drug en alcohol misbruik, zelfmoordgedachten en depressie. Dat is niets nieuws, alle eerdere albums groeven diep in deze thema’s. Muzikaal staat dit nog steeds borg voor lange tracks die langzaam open bloeien met heldere, serene gitaarklanken, waarna de uitval met verschroeiend desperate zang plaatsvindt. Erg mooi is dit contrast tussen welhaast lieflijke gitaarklanken en opperste wanhoop in opener ‘Drangsal’. Nieuw is dat elke volgende song gastvocalen bevat van anderen, allen afkomstig uit illustere gezelschappen zoals Instant Karma, fut, Amer en Lunar Aurora, al zijn er ook meer bekendere figuren die in de eerste songs even ten tonele verschijnen. Zoals Dominik van Downfall Of Gaia, L.G. van Ellende of de hardcore brul van Tom (Ancst) in ‘L’Appel Du Vide’. Het draagt weinig bij aan variatie, al wordt het tegendeel beweert. Wie voorheen kon mee zweven op de klanken van deze underground band zal dat nu ook doen, maar er zit nog steeds te weinig variatie in en het duurt ook veel te lang om boeiend te blijven. Een niche die niet doorbroken wordt en voor de gegadigden maar goed ook.